
Efter 13 måneders konstant dårligere salgstal end året før, blev august det foreløbige vendepunkt for bilsalget på europæisk bilsalg.
Samlet set steg salget i august 4,4 procent sammenlignet med august 2021. Salget kom op på 650.605 personbiler. Italien med 9,9 procents stigning var lokomotivet med Spanien lige efter (9,1 procent). Frankrig steg med 3,8 procent, mens vores tyske naboer oplevede en stigning på 3 procent.
Vi håber, at dette er første indikation på lys for enden af tunnelen, selvom der stadig er meget stor usikkerhed om de kommende måneder, siger Mads Rørvig, administrerende direktør for De Danske Bilimportører.
Det har ikke været manglende købelyst, der har forhindret salget, men ganske enkelt, at bilerne ikke var tilstede. Det skyldes mangel på mikrochips, og det rammer i særlig grad elbiler.
Elbiler har været særlig hårdt ramt af manglen på delkomponenter, da netop disse biler bruger flere mikrochips end andre biler. Derfor er det positivt for den grønne omstilling, hvis der nu er udsigt til en normalisering af forsyningskæderne, siger Mads Rørvig.
Salget af elbiler i Danmark stiger hele tiden, men der er stadig langt op til de fossile søstre. Således har elbilerne i 2002 snuppet 17,5 procent af markedet. Men meget tyder på, at det kunne være langt højere, hvis der ikke have været leveringsproblemer, og med de positive tilkendegivelser fra bilfabrikkerne, er der håb om en normalisering i leveringstiden.
Kilde: De danske Bilimportører