• OM KLIMAFOKUS
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

KlimaFOKUS

Fokus på klimateknologi

  • Byggeri
  • Energi
  • Forskning
  • Fødevarer
  • Produktion
  • Transport
  • Klimanyt
  • Klimalinks

TopTransport19. 01. 2021 | Allan Malmberg

Biometanol gør benzinbiler til klimadukse

TopTransport19. 01. 2021 | Allan Malmberg

Måske skal en stor del af benzinen erstattes af biometanol. Test viser, at det giver markant mindre forurening fra den klassiske benzinmotor

El siges at være fremtidens “brændstof”, men måske er der andre løsninger, der betyder, at vi kan beholde forbrændingsmotoren. Den skal bare køre på biometanol i stedet, viser en test fra Teknologisk Institut

En moderne bil, i det konkrete tilfælde en optimeret Peugeot 108 fra 2020, har bestået den skrappeste biltest (EURO 6-d RDE) og viser sig dermed at forurene langt mindre end tilsvarende kørsel på benzin i forhold til udledning af sundhedsskadelig NOX, kulilte og partikler.

Det er lidt af en sensation, at en bil på 85 procent biometanol består de nyeste krav til emissioner – endda langt under grænseværdierne, siger Kim Winther, seniorspecialist, Teknologisk Institut.

Testen er en del af Projektet Biometanol M85 på danske tankstationer, som er støttet af Energistyrelsens udviklingsprogram EUDP. I projektet skal 100 biler ud at køre på de danske veje på en brændstofblanding bestående af 85 procent metanol og 15 procent benzin. Metanolen er udvundet af biogas og gylle. Formålet med projektet er at afprøve kørsel i praksis på biometanol, som reducerer CO2 med 70 procent fra den eksisterende bilpark.

NOX og kulilte-udledning ligger henholdsvis 87 procent og 95 procent lavere end grænseværdierne. Og partiklerne ligger 79 procent under grænseværdierne. I princippet udvikler metanol ikke partikler, men den tilsatte benzin og smøreolie giver lidt. CO2 udledningen ligger på 123 g/km hvilket er udtryk for en god brændstoføkonomi.

Testen er mere end bestået, idet vi har anvendt en testmetode, som er sværere end den ordinære WLTP-test, som ligger til grund for grænseværdierne. Under Real Driving Emissions er det faktisk tilladt at overskride grænsen med hhv. 50 procent for partikler og 110 procent for NOX. Men det er altså slet ikke tilfældet med metanol i tanken, konkluderer Kim Winther.

Optimeringen af bilen består i ændringer af dens software, som virksomheden 2M Teknik står bag.

Vi har ikke ændret noget fysisk på bilen, men udelukkende omprogrammeret softwaren i bilen til at køre optimalt på metanol, forklarer Per Knudsen, indehaver 2M Teknik.

Han fortæller, at især koldstarter og bykørsel er en udfordring i forhold til udledninger. Men det er ens for alle andre biler.

Kilde: Teknologisk Institut

Skrevet i: Top, Transport

 

Seneste nyt fra redaktionen

Salat hos Irma har været dyrket helt anderledes

AktueltFødevarer08. 03. 2021

Som de første i Danmark bliver det nu muligt for københavnerne at smage salater, der er dyrket ved hjælp af såkaldt vertical farming. Det indebærer en langt mere bæredygtig produktion, helt uden brug af pesticider og med minimal brug af vand og transport. For godt et år siden introducerede Irma i [...]

Cyklen skal blive vores oplagte grønne valg

AktueltEnergi08. 03. 2021

Meget snak falder i disse dag på elbiler, men vi skal kigge et helt andet og langt mere lavteknologisk sted hen, når det gælder de korte ture - den gode, gamle jernhest. Det er en arbejdsgruppe i Ingeniørforeningen IDA, der har hevet cyklen frem som en anbefaling til bæredygtig persontransport. [...]

Københavnerne får flere ladestandere i år

Energi08. 03. 2021

Ladeoperatøren Clever vil i år opsætte 700 nye ladestandere i region Hovedstaden i år. Det er mere end en fordobling i forhold til 2020. Vi skal hele tiden sørge for, at infrastrukturen er klar forud for elbilerne, så danskerne kan vide sig sikre på, at der er en ladestander klar til dem, når de [...]

Avanceret plastmembran opnår ISCC-certificering

FødevarerTop08. 03. 2021

Løgimose opnår ISCC-certificering med en plastmembran lavet på restprodukter fra bæredygtigt, nordisk skovbrug. ISCC-mærket sikrer blandt andet, at plastmembranen indeni selve kartonen, som forhindrer mælkeproduktet i at opløse pappet, udvindes af nordisk fyrretræsolie, der er et restprodukt fra

I dag åbner verdens mest bæredygtige byggeri

AktueltByggeri04. 03. 2021

Norges Forskningsministeren har i dag åbnet ZEB-laboratoriet i Trondheim – det mest bæredygtige byggeri i verden med dokumenteret klimaregnskab. Nuludslips-laboratoriet er skabt af NTNU og SINTEF i samarbejde med Veidekke og LINK arkitektur. ZEB står for Zero Emission Buildings, eller

Vi må kigge langt efter fast-stof batterierne til el-biler

Energi03. 03. 2021

Vi kommer til at kigge langt efter reelle elbiler med faststofbatterier i storskala. Sådan lyder det fra den danske bildesigner og manden bag bilfirmaet Fisker Inc., der i 2018 fortalte, at han kun var måneder fra et brugbart batteri, der ville kører i cirkler om de nutidige Li-Ion batterier. Men

Signify nåede målene

Klimanyt03. 03. 2021

Signify har opfyldt alle målene i sit bæredygtighedsprogram Brighter Lives, Better World 2020. I flere af de ambitiøse mål, der blev sat ved lanceringen af programmet tilbage i 2016, har Signify klaret sig bedre end forventet. I 2020 er Signify globalt blevet CO2-neutral og anvender 100 procent

Børnemadras og sandkasse fjerner metan fra drikkevandet

KlimanytTop03. 03. 2021

Kombinationen lyder lidt sær, men en børnemadras, en sandkasse og en bakterie er vejen frem til at kunne fjerne op til 75 procent af metan i drikkevandet, og omdanne det til CO2. Og selv om CO2 ikke er en ven af atmosfæren, er den dog en langt mildere drivhusgas end den potente metan Når vi

EU’s miljø pris gik til Rockwool

AktueltEnergi03. 03. 2021

Rockwool har modtaget EU’s Miljøpris 2020 i Danmark i kategorien ”bæredygtige processer”. Prisen er en anerkendelse af Rockwools udvikling og implementering af innovativ smelteteknologi og processer, der har reduceret udledningen af CO2med mere end 70 procent fra de danske fabrikker.  - På

Tilmeld Nyhedsbrev


Arkiv over seneste nyhedsbreve
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • LEDVANCE A/S

    Så nemt kommer du i gang med Human Centric Lighting!

  • LEDVANCE A/S

    Godt udendørs lys kræver effektive projektører

  • Phoenix Contact A/S

    Phoenix Contact E-mobility starter produktion på nyt anlæg i Polen

  • Gemina Termix

    Gemina Termix producerer fjernvarmeanlæg til Danmarks højeste beboelsesejendom

  • Phoenix Contact A/S

    Phoenix Contact udvider programmet til e-mobility

  • Lindab A/S

    Premiere på Morgendagens Indeklima

  • Beckhoff Automation ApS

    Beckhoff scorer hattrick

  • Gemina Termix

    Termix Fjernvarmeanlæg i Nordjyllands højeste bygning

  • KE Fibertec

    Tekstilkanaler til nyt bæredygtigt byggeri

  • Beckhoff Automation ApS

    De intelligente huse

/Brochurer
/White papers

  • LEDVANCE LED-bånd system 2020/21
  • Nyt LEDVANCE katalog: OSRAM LED-lyskilder 2021
  • LEDVANCE LED-armaturer DK 2021
  • Coca-Cola sparer op til 75% energi med MOVIGEAR®
  • Energivenlig fjernvarmeløsning i fremtidens almene bolig
Se alle ›

Seneste nyheder fra redaktionen

  • Salat hos Irma har været dyrket helt anderledes

    08.03.2021

  • Cyklen skal blive vores oplagte grønne valg

    08.03.2021

  • Københavnerne får flere ladestandere i år

    08.03.2021

  • Avanceret plastmembran opnår ISCC-certificering

    08.03.2021

  • I dag åbner verdens mest bæredygtige byggeri

    04.03.2021

  • Vi må kigge langt efter fast-stof batterierne til el-biler

    03.03.2021

  • Signify nåede målene

    03.03.2021

  • Børnemadras og sandkasse fjerner metan fra drikkevandet

    03.03.2021

  • EU’s miljø pris gik til Rockwool

    03.03.2021

  • A++++ ryger på porten og erstattes af et – A

    02.03.2021

  • Power-to-X kan udbredes til mange flere danske havne

    01.03.2021

  • Mere viden gør vi overholder reglerne

    01.03.2021

  • Giganter sigter mod ny genanvendelig emballage

    01.03.2021

  • Mejerierne støtter forskning i “kunstig mælk”

    01.03.2021

  • Ny får elbilen endnu et nøk mod mere grøn bilisme

    24.02.2021

  • C4-klynge kan fange 3 mio. tons om året

    24.02.2021

  • Tesla ikke alene på tronen – om nogle år

    24.02.2021

  • Naturfibre måske en større synder end plastaffald

    24.02.2021

  • Ny betydning af en “let Carlsberg”

    24.02.2021

  • IoT-fremtiden er allerede startet

    23.02.2021

  • Stark satser på miljøvenlig distribution til byggepladser

    22.02.2021

  • Grønt cement på vej ind hos stor elementproducent

    22.02.2021

  • Sætter skub i brugen af plastpaller

    22.02.2021

  • Irma mærker en ændret adfærd hos kunderne

    22.02.2021

  • Byggetræ genbrugt frem for at ende på forbrændingen

    17.02.2021

Alle nyheder ›

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk

Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk

Privatlivspolitik
Denne hjemmeside benytter cookies. Acceptér Afvis Læs mere om vores brug af cookies her: Brug af cookies
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Nødvendige
Altid slået til

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Ikke nødvendige

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.