EU anbefaler én lader pr. 10. elbil. Det tal halser de fleste danske kommuner langt efter, viser en opgørelse fra Monta.
Med en anbefaling, der bygger på hver 10. elbil, behøver der ikke nødvendigvis være mange laderstandere i en kommune, hvis borgerne endnu ikke har købt ind på elbilsidéen, men med et stigende antal elbiler er bilerne efterhånden spredt ret godt rundt.
Gribskov er den absolutte bundskraber i Montas undersøgelse. Her må 1.471 el- og hybridbiler deles om sølle seks opladere. Eller omregnet må 245 bilister deles om hver enkelt lader.
I den modsatte ende finder vi landets duks. Det er Frederiksberg, der mere end rigeligt opfylder kravene. Her er hele 346 ladere til lige godt 2.000 biler. Det er 5.9 biler pr. lader.
Også København (8.3) og Ærø (7,4) er med på den grønne gren.
Set over hele landet er der 28,8 elbiler pr. oplader. Det er langt fra EUs anbefaling. Vores svenske naboer er også kørt væk. Her må blot 16 elbiler deles om en oplader.
Det er ikke udelukkende kommunal sløseri, der har skyld i, at man ikke helt er kommet i omdrejninger. Det skykdes delvist, at kommunerne i langt tid ikke kunne opsætte ladestandere selv. Men det er ændret med den nye AFI-lovgivning, som giver kommunerne større råderum på området.
Med de nye regler må kommunerne medfinansiere opsætning af ladestandere på kommunale områder og gøre dem offentlig tilgængelige, så almindelige borgere kan få opladet deres elbiler. Det betyder, at kommunerne kan bidrage endnu mere til udrulningen af ladestandere i Danmark, samtidig med de benyttes af flest mulige mennesker, fortæller Casper Rasmussen, administrerende direktør i Monta.
Selvom kommunerne nu kan opsætte ladestandere selv, kan meget gøres på kort tid ved at involvere lokale virksomheder i planlægningen af ladeinfrastrukturen. Det mener Casper Rasmussen, der ser et stort potentiale i at få lokale virksomheder til at åbne deres ladestandere for resten af befolkningen.
Mange virksomheder vil gerne bidrage til den grønne omstilling har derfor allerede ladestandere til deres medarbejdere. Gøres disse ladestandere offentlige f.eks. uden for arbejdstiden, øges lademulighederne markant og på den mest bæredygtige måde. Det er vigtigt at involvere lokale virksomheder, da vi sammen har de bedste forudsætninger for at skabe den mest optimale ladeinfrastruktur i Danmark, påpeger Casper Rasmussen.
Kilde: Monta