Danske dåser bliver mere klimavenlige, efter de har skiftet transportform. Dåserne skal fra Dansk Retur Systems fabrik i Høje Tasstrup til Tyskland for at blive genanvendt, og hidtil er den transport klaret af de knapt så klimavenlige lastbiler.
Nu tager dåserne toget i stedet for. Dansk Retursystems fabrik ligger tæt på DB Cargos terminal i Høje Taastrup, og herfra kan dåserne tage toget hele vejen ind på Novelis fabrik i Tyskland, hvor de smeltes om til nye dåser.
Efter en testperiode er den faste forbindelse nu etableret, og næste skridt er at skrue op for kadencen, så alle dåserne fra Østdanmark tager toget sydpå inden udgangen af 2022. Det udleder nemlig 75 procent mindre CO2, end hvis turen er foregået i lastbil, så transport på togskinner bidrager positivt til CO2-regnskabet.
Dansk Retursystem har et mål om at halvere virksomhedens CO2-fodaftryk i 2025, og det er i den sammenhæng, at arbejdet med togtransport er opstået. Målet er at være CO2-driftsneutral i 2030.
Den gode historie om aluminium er nu blevet endnu bedre. Vi har i forvejen optimeret processen, så indtægterne fra salget af aluminiums dåser driver håndteringen i pantsystemet. Dermed har vi nu både 100% cirkulær økonomi på dåser og taget et vigtigt skridt henimod at nå vores ambitiøse CO2-mål, siger vicedirektør og direktør for Cirkulær Økonomi, Heidi Schütt Larsen.
Kilde: Dansk Retur System