Det danske konsulenthus DigitalThinking har indgået et partnerskab med Lilium, der udvikler elektriske fly og er en pioner inden for Regional Air Mobility (RAM).
Med base syd for München startede Lilium produktionen af de innovative fly op i slutningen af sidste år og præsenterede for nylig den første prototype på en full scale mock-up af det elektriske fly, som letter og lander vertikal.
Tidligere på året løftede Lilium sløret for sin serviceorganisation, som under navnet Lilium POWER-ON skal håndtere service og vedligehold af flyene. Lilium POWER-ON tager afsæt i en innovativ, digital platform, som sætter nye standarder i branchen og er designet til at håndtere alle processer på mobil og iPad.
DigitalThinking har assisteret Lilium i hele forløbet og skal også hjælpe med at udvikle og implementere portalen, som er omdrejningspunktet for alle eftermarkedsaktiviteter.
DigitalThinking er specialister i digitalisering og digital transformation. Det danske konsulenthus råder således over mere end 20 års erfaring med at indkredse udfordringer og gevinster ved digitalisering samt at drive digitaliseringsprocesser for komplekse virksomheder.
– Det er en kæmpe appelsin i turbanen for os, og vi er da megastolte af at kunne konkurrere i et internationalt marked mod store etablerede spillere. Lilium er en superspændende og innovativ startup-virksomhed, som buldrer derudaf med nu over 1000 ansatte og et fly, der får en til at tabe både næse og mund. De kommer med en helt ny standard, som rykker ved alt, hvad man kender i flybranchen, også på digitale oplevelser. At skulle være med til at skabe hele den digitale eftermarkedsstrategi er en enormt spændende opgave, siger direktør og grundlægger af DigitalThinking, Christian Agger, som er en kendt figur i det digitale Danmark.
Christian Agger og hans team har stået i spidsen for store digitale transformationsprojekter i blandt andet Satair, Airbus og Saint-Gobain, som har vundet adskillige priser.
– Der er ingen tvivl om, at denne opgave er mere kompleks end noget, vi har prøvet før. Normalt skal vi digitalisere etablerede processer i de virksomheder, vi arbejder for, men her skal vi bygge det hele fra grunden sideløbende med produktudviklingen. Flybranchen er meget konservativ og papirorienteret. Så vi skal bryde med alle konventionerne og skabe en helt ny digital oplevelse, samtidig med at vi overholder alle lov- og sikkerhedskrav, siger Christian Agger.
Målet er at skabe en digital platform til håndtering af al service og vedligehold af Lilium-flyene, som skal give den samme wauw-oplevelse som flyene selv. Inspirationen er hentet fra blandt andet Tesla, som har brudt med konventionerne i autobranchen ved at lægge alt, hvad der har med service og vedligehold at gøre over på mobil og iPad.
– Vi ønsker at skabe en helt ny oplevelse for vores kunder, som gælder hele vejen rundt. Fra flyets design til selve den tekniske varetagelse, som skal være målrettet, digital, og smidig. Vi har valgt at samarbejde med DigitalThinking, som er eksperter i at skabe det digitale rammeværk på vores område, og vi er meget glade for at samarbejde med deres innovative team, siger Dominique Decard, VP of Fleet Operations and Service i Lilium.
Kilde: DigitalThinking