Indarbejdelsen af elbilen i det hjemlige strømnet er kernen i et innovativt forskningsprojekt om tovejsopladning, som Audi og Hager Group er gået sammen om. Visionen er øget netværksstabilitet, reduktion af omkostningerne til el og bidrag til klimabeskyttelse. Tovejsopladning giver store fordele i kombination med især et solcelleanlæg, hvor overskydende strøm fra solceller kan lagres midlertidigt og benyttes igen efter behov.
– Elektrisk mobilitet bringer bilindustrien og energisektoren tættere sammen. Batteriet i en Audi e-tron kan forsyne en familie med energi i omkring en uge. Fremadrettet ønsker vi at gøre dette potentiale tilgængeligt og gøre elbilen til en del af energiomstillingen som energilagringsenhed på fire hjul, siger Martin Dehm, teknisk projektleder for tovejsopladning hos Audi.
Princippet er enkelt: Elbilens batteri oplades ikke kun via ladeboksen hjemme på væggen, men kan også levere energi tilbage til huset som et decentraliseret lagringsmedie. Hvis bilejeren har et solcelleanlæg, fungerer elbilen som midlertidigt lagringsmedium for den producerede øko-elektricitet. Når solen ikke længere skinner, kan bilen levere den lagrede elektricitet tilbage til huset. Tovejs opladning i hjemmet – også kendt som Vehicle to Home (V2H) – har et stort potentiale for at reducere boligejerens omkostninger til strøm og øge nettets stabilitet. I kombination med en hjemmelagringsenhed er det derudover muligt at opnå næsten fuldstændig energiuafhængighed og øget forsyningssikkerhed i tilfælde af strømsvigt.