Bilsalget er presset som følge af mangel på diverse dele. Små 20 procent færre biler rullede over kantstenen i maj i år i forhold til maj 2021.
Altså lige med undtagelse af, hvis bilerne kørte på el. Her er salget faktisk fordoblet. Det gør dog ikke, at flåden af elbiler endnu ligefrem truer de fossile af slagsen, for en fordobling bragte salget af de summende biler op på 2.200 styks ud af de cirka 13.500.
Leveringsudfordringerne forventes at holde ved, og dermed også et lavere salgstal for 2022 som sådan.
Til gengæld vil salget af elbiler fortsætte sin stigning, forudser Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.
Leveringsudfordringerne holder ikke danskerne tilbage, når det glæder den grønne omstilling. Salget af nye grønne biler er stigende sammenlignet med sidste år, og vi forventer samtidig, at der i slutningen af 2022 er flere elbiler end plug-in hybridbiler på de danske veje, siger Mads Rørvig.
Beslutningen om at forbyde de ældre dieselbiler i store dele af Københavns Kommune, vil med stor sandsynlighed kun skærpe interessen for at skifte den gamle bil ud.
For at fremme den grønne omstilling i persontransporten, har politikerne givet en gulerod i form af en skatterabat, som har haft en stor effekt på det grønne bilsalg. Nu tages også pisken i brug i form af de nye mijøzoner, hvor politikerne stiller krav til kvaliteten af de biler, som må køre på fællesskabets veje. Det synes vi er helt på sin plads, og vi forventer, at det vil få interessen for at købe en nyere bil til at stige, siger Mads Rørvig.
Kilde: De Danske Bilimportører