En ny global undersøgelse viser, at energisektoren sakker bagud i den digitale transformation. Blot 16 procent af de nordiske energi- og forsyningsselskaber siger, at de er i mål med digitalisering. Manglende enighed på ledelsesniveau fremhæves som en central årsag.
Næsten tre ud af ti energi- og forsyningsselskaber i Norden (27 procent) oplever, at ledelsen holder dem tilbage i den digitale transformation. Uenighed i ledelsen om tiltag og investeringer i teknologi fremhæves som en af hovedudfordringerne, der bremser digital udvikling. Det viser en ny undersøgelse fra IFS, som tager temperaturen på digitalisering i energi- og forsyningssektoren i Norden, Frankrig, Australien, Japan, USA, Storbritanien og Mellemøsten.
Undersøgelsen viser også, at blot 16 procent af de nordiske energi- og forsyningsselskaber er i mål med deres digitale transformation. Ud over ledelsesproblematikken peger undersøgelsen også på ROI som et væsentligt problemområde. Mere end en tredjedel af de nordiske energi- og forsyningsselskaber (32 procent) oplever således, at det er svært at beregne afkastet af investeringer i teknologi. Det tilsvarende tal på globalt plan er 24 procent.
Undersøgelsen afdækker, hvordan der holdes igen med digital transformation i energi- og forsyningssektoren, blandt andet fordi man ikke er i stand til at sikre afkastet af softwareinvesteringer. Vi ved, at selskaberne i energisektoren er meget risikovillige, og at de ofte har at gøre med interessenter, der kræver dokumentation for netop afkast. Den manglende evne til at sætte tal på, hvad de får ud af deres investeringer, bremser deres udvikling, siger COO i IFS, Martin Hasselbalch
I undersøgelsen peger 31 procent af energi- og forsyningsselskaberne på tættere samarbejde og integration på tværs af funktioner som de vigtigste drivere for at bruge forretningssystemer. 30 procent peger på bedre projektstyring som den vigtigste driver. Blandt de nordiske selskaber er det tilsvarende tal 36 procent tæt fulgt af bedre ressourcestyring (34 procent) og bedre kundeoplevelser (31 procent).
Næsten halvdelen af de nordiske energi- og forsyningsselskaber (49 procent) mener, at klimavenlig energi er det forretningsområde, hvor potentialet for vækst er størst ved brug af teknologi. Her ligger det globale gennemsnit på 38 procent, hvilket viser, at klimafokuset er størst i Norden.
Mangel på kompetencer fremhæves som en bremse i digital udvikling og udpeges af 25 procent af de nordiske selskaber som den vigtigste barriere. 77 procent mener, at det er vigtigt, at forretningssoftwaren har indbygget funktionalitet til at sætte og måle kritiske KPI’er.