Mens mange er faldet i svime over, at Eldrup-kommissionen har vurderet, at der skal være 750.000 elbiler i 2030, så er energiselskabet Eon af en helt anden holdning. Det er alt for lidt. Ikke engang den tidligere regerings målsætning om 1 mio. rækker til. Selskabet mener, at der skal 1,5 mio. elbiler på vejene i 2030, hvis klimamålene skal nås. Det kræver ikke bare, at der skal sælges omkring 400 elbiler om dagen, hver eneste dag fra nu til 2030, men også en markant investering i ladeinfrastrukturen. Og her melder Eon sig klar.
– De seneste år har vi udrullet mere end 1.600 offentlige ladepunkter og hurtigladere langs motorvejsnettet. Det har vi gjort, fordi det er altafgørende, at ladeinfrastrukturen hele tiden er et par skridt foran antallet af elbiler. Vi står fortsat klar med investeringer, men efterspørgslen skal selvsagt også være der, forklarer Troels Kent Christensen, forretningschef i E.ON, som påpeger, at også Klimarådet tidligere på året anbefalede 1,5 millioner elbiler i 2030.
Selvom det kan forekomme fuldstændig håbløst at komme op på 1,5 mio. elbiler på blot ti år, så er det ikke desto mindre den øvelse, som landet skal igennem.
– Selv hvis vores transportsektor var fuldstændig CO2-fri i 2030, så ville det stadig efterlade landbruget med en historisk stor opgave. Matematikken er egentlig ret nem. Vi har ingen realistisk chance for at nå vores klimamål, hvis man kun planlægger efter 750.000 elbiler i 2030, siger Troels Kent Christensen, der samtidig vurderer, at Eldrup-kommissionen overvurderer den egentlige omkostning ved elektrificeringen af transporten.