I takt med, at elbiler får længere og længere rækkevidde, er rækkeviddeangst også på retur hos dem, som allerede har en elbil, og det er heller ikke nødvendigvis hovedårsagen til, at bilkøbere vælger en elbil fra. Her spiller pris og leveringstid ind.
Det samme gør lademulighed.
Selvom flere og flere elbilister må dele om en offentlig ladestander, bliver ladenettet hele tiden udbygget. Udover de velkendte aktører, er en række af medlemmerne fra Drivkraft Danmark nu for alvor begyndt at opsætte ladestandere.
En del af organisationens medlemmer er nok mere velkendt fra den fossile verden, men virksomheder som OK, Q8, Shell og Cirkle K er hastigt i gang med at forvandle sig til også at tilbyde el på samme vis, som de tilbyder benzin og diesel.
Allerede i år vil vores medlemmer have mindst 195 lynladestationer over hele landet, og i 2024 vil der være mindst 265. Og det er kun dem vi kender til. Vores forventning er faktisk, at tallet vil blive betydeligt højere, siger Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark.
Og ligesom på de fossile side, vil de også her både være i konkurrence og tilbyde opladning, der minder langt mere om den fossile bilister kender i dag. Det gælder bl.a. på betalingssiden, hvor elbilister ofte er udstyret med både apps og ladekort og brikker for at være sikker på, at kunne lade ved de forskellige standere.
Et Dankort har ikke været nok, som de fossile bilister kender det.
Det smukke er, at vores medlemmer i konkurrence med hinanden er i færd med at udrulle et landsdækkende ladenetværk med gennemsigtighed, stærk priskonkurrence og tilgængelighed for alle. Det vil gøre det langt nemmere at være elbilist, fordi man ikke skal køre omveje for at finde bestemte ladestationer, hvor der ofte også er kø. På den måde kommer det at lade el på farten til at minde mere og mere om at tanke benzin og diesel, påpeger Jacob Stahl Otte.
Det er stadigvæk i de store byer, at de fleste lynladere skyder op, men også i yderområderne kommer der flere. Den geografiske fordeling får dog Jacob Stahl Otte til at spørge, om der skal mere fokus på yderområderne, når der deles støttekroner ud.
De seneste år er der udmøntet en række offentlige puljer til ladestandere over hele landet. Støttepuljerne har accelereret udrulningen af ladeinfrastruktur til glæde for elbilisterne. Men spørgsmålet er, om der nogle steder er givet offentlig støtte til ladestandere, der var kommet op alligevel? Samtidig er der stadig områder af landet, hvor ladeinfrastrukturen halter langt bagefter. Det gælder især de tyndt befolkede områder. Derfor mener vi, at støtte fremadrettet bør fokuseres på de områder, hvor markedet har svært ved selv at levere.
Kilde: Drivkraft Danmark