Brintbiler er stadig en sjældenhed, og der er divergerende tro på, om de for alvor kan blive til andet end en niche. Men nogle tror på den. Det gør fx det franske bilsalgs- og finansieringsbrand Agilauto. Firmaet er nok ukendt for de fleste danskere, men er en underafdeling af det mere kendte Crédit Argicole Group.
De har kastet deres kærlighed på den franske drøm af en brintbil, Māchina. De har bestilt ikke mindre 10.000 styks. De kommer dog til at vente lidt på den franske sedan. Produktionen går først i gang i 2025.
Til gengæld kan de sætte sig bag i rattet af en bil, der burde have de bedste forudsætninger for at være en drøm at køre. Māchina er udviklet af Hopium. Bilproducenten blev grundlagt i 2019, og baggrunden for, at bilen har alle forudsætninger for at få de bedste køreegenskaber, skal man finde i Hopiums grundlægger.
Det er Olivier Lombard, der i 2011 vandt Le Mans. Den unge franskmand, der i dag er i begyndelsen af 30´erne, vandt dog “kun” i LMP2-klassen. Det er klassen under den heftigste, LMP1.
Vinderbilen var i øvrigt ikke fransk. Det var derimod en Zytek-Nissan.
Handlen mellem Agilauto og Hopium lander på den nette sum af 1,2 mia. euro.
Kilde: Hopium