Dansk erhvervsliv og Danmark har taget et kæmpehop frem på listen over, hvor villig virksomheder er til at investere i grønne biler. Det viser en undersøgelsen er foretaget af Gallup i 20 lande på vegne af analyseenheden Arval Mobility Observatory.
Resultaterne placerer Danmark på fjerdepladsen, hvad angår andelen af virksomheder, som allerede har investeret i elbiler. Det er tilfældet for 32 procent af danske virksomheder, mens det tilsvarende tal er 33 procent i Finland, 34 procent i Holland og 38 procent i Frankrig. Til gengæld er danske virksomheders villighed til at investere i elbiler højere end i blandt andet Tyskland (27 procent), Sverige (23 procent) og endda Norge (30 procent), hvor elbiler ellers er meget udbredte blandt private.
Men det er især danske virksomheders forventninger til egne investeringer i elbiler over de kommende tre år, der sender Danmark på den grønne gren. Her placerer Danmark sig i toppen af den primært europæiske oversigt over parathed i forbindelse med den grønne omstilling på transportområdet.
Således vurderer 67 procent af de adspurgte danske virksomheder, at de inden for tre år har investeret i elbiler. På dette område bliver Danmark kun overgået af Holland med 71 procent. I begge opgørelser placerer Danmark sig et godt stykke over det europæiske gennemsnit.
Ganske bemærkelsesværdigt er der tale om et helt andet resultat end i 2020, da undersøgelsen blev foretaget første gang. Dengang var det kun 24 procent af de danske virksomheder, der havde investeret i rene elbiler, mens 56 procent forventede at gøre det inden for en treårig periode. Det gav dengang Danmark bundplaceringer på begge områder.
Det er tydeligt, at der imellem de to undersøgelser er blevet grebet ind politisk med afgiftsnedsættelser på grønne biler. Det er dét, der har været den primære barriere for de danske virksomheder, som egentlig længe har været positive i forhold til at gå i retning af den grønne omstilling, men som har manglet det afgørende økonomiske incitament, siger Andreas Knudsen, kommerciel direktør i Arval Danmark.
Helt lysegrønt er det desværre ikke, for det er primært plug-in hybriderne, der bliver købt af virksomhederne, og dermed er der stadig et stykke vej til det egentlige skifte fra sort til grøn. Baggrunden er økonomi.
Simpelthen fordi de er faldet mest i beskatningsværdi. Det er synd, at vi på den måde ikke går så langt, som vi kan i overgangen fra benzin og diesel til ren el. For virksomhederne vil faktisk gerne. Min klare vurdering er derfor, at der fortsat er brug for politiske initiativer omkring ladeinfrastrukturen og beskatningen af firmabiler, ligesom der også er brug for et øget udvalg af elbiler med lang rækkevidde for at understøtte den udvikling, som allerede er i gang, siger Andreas Knudsen.
Ifølge undersøgelsen venter mange danske virksomheder også på, at der bliver etableret flere ladestandere. Således svarer næsten halvdelen af de virksomheder, som endnu ikke føler sig parat til at investere i elbiler, at de opfatter det nuværende antal ladestandere som en barriere.
Kilde: Arval