Gyngerne og karussellen er igen på spil i sagaen om flere elbiler på vejene. I en ny undersøgelse fra Clever, bliver det slået fast, at politikerne ikke skal lave et velkendt trick med at give med den ene hånd og tage lidt ekstra med den anden.
Problemet er, at elbiler i dag har en lavere afgift, og dermed giver færre indtægter til statskassen. Det hul bliver kun større, hvis flere danskere faktisk skifter. Men problemet kunne måske løses ved at sætte afgiften på el i vejret. Men det er en dårlig idé siger både danskerne og Clever.
Rigtig mange danskere kan godt se, at det ikke nytter at sætte prisen på elbilerne ned, hvis man samtidig gør det dyrt at køre i dem med en forhøjelse af afgiften på el til opladning. Med nogle af de tiltag, der er på det politiske tegnebræt lige nu, risikerer man, at el til transport får et afgiftstryk, der er tre gange større end det, der er for benzin og diesel. Og det stemmer jo i hvert fald dårligt overens med danskernes ønske om attraktiv, billig strøm til de mange elbiler, man gerne vil have på vejene, siger direktør i Clever, Casper Kirketerp-Møller.
Selvom man hos Clever deler danskernes ønske om billig strøm til elbilisterne, er der et vigtigt forbehold. For skal omstillingen til elbiler bidrage til den grønne omstilling, bør man sikre, at opladning med lave afgifter er så grøn, som muligt.
Lave elafgifter bidrager kun til den grønne omstilling, hvis de betyder, at den strøm, der går til elbilerne, er så grøn som muligt. Det sikrer man med intelligent opladning, hvor man automatisk doserer opladningen, så elbilerne lader op, når der er mest grøn strøm til rådighed i elnettet. Følger man den linje, bør de lave afgifter være betinget af, at elbilerne lader på intelligente og opkoblede ladestandere og ladebokse, der skruer ned for opladningen om aftenen, når belastningen på elnettet er størst, og op for opladningen om natten, når trykket på elnettet er lavere og grønnere, mens de fleste danskere sover, siger Casper Kirketerp-Møller.