Om bare to år skal Danmark have reduceret klimaudledningerne med 50-54 % i forhold til tal fra 1990. Nu viser nye beregninger fra tænketanken Concito, at vi er længere væk fra det mål, end det tidligere var forudset.
Bare for at nå det lave mål, en reduktion på 50 %, mangler vi man med de nuværende aftaler over 1 mio. tons CO2e. Sat i perspektiv svarer det til 550.000 fossile bilers årlige udledning
– Opfyldelse af 2025-målet kræver hurtige reduktioner. Hvis vi skal have en effektiv og troværdig grøn omstilling, skal vi opfylde de mål, vi sætter os. For at vi kan nå klimamålet i 2025, er der behov for hurtige beslutninger, og vi opfordrer derfor regeringen til, inden for 100 dage, at fremlægge den politik, der sikrer, at 2025-klimamålet opfyldes, siger Torsten Hasforth, seniorøkonom i Concito
Den tidligere regerings vurdering var, at man på nuværende tidspunkt ville mangle i størrelsesordenen 0,4-3,5 mio. tons CO2e, alt efter om man skød efter det lave eller høje måltal.
– Hvis Danmark skal levere på klimaet, og i øvrigt leve op til ambitionen om at være et grønt foregangsland, og inspirere andre lande til hurtig klimahandling, så skal vi ikke bare sætte ambitiøse mål, men også levere på dem, siger Torsten Hasforth.
Han nævner, at der fx skal mere fart på elektrificeringen af transportsektoren, vi skal have nye teknologier i landbruget og en hurtigere indfasning af CO2-afgifter.
– Det handler ikke kun om at opfylde klimamålet, men også om at opfylde det på den rigtige måde. Derfor skal vi satse på tiltag, der også understøtter den langsigtede omstilling. Forslag som at blande biobrændstoffer i transportsektoren, når vi ved at fremtiden er elektrisk, dur derfor ikke, påpeger han.
Baggrunden for, at vi står længere væk end ventet, er bl.a. at flere CCS-projekter er blevet forsinkede. En øget grænsehandle med diesel, hvor tyskerne kører til Danmark for at tanke, spiller også negativt ind.
På positivlisten er et mindre salg af fossile biler og flere har skrottet deres gasfyr.
Kilde: Concito