Dæk på landets lastbiler skal have mere end ét liv. Det mener Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk, der arbejder for at få flere transportfirmaer til at genanvende deres dæk fremfor automatisk at købe nye. Deres argumentation er, at det både er en økonomisk og klimamæssig fordel. Nu har dækspecialisten Euromaster, gennem sit moderselskab Michelin, sluttet sig til foreningen, der arbejder for at få flere transportfirmaer til at genanvende deres dæk fremfor automatisk at købe nye.
Hvor transportbranchen tidligere i vid udstrækning benyttede sig af muligheden for at genbruge og genanvende deres brugte dæk, er mange i dag i stedet tilbøjelige til at købe billigere dæk, som kun holder til ét dækliv. Og det er synd og skam, for regummiering af nedslidte dæk er sund fornuft både for miljøet og økonomien, fortæller formand for Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk, Erik Neuberg Rasmussen.
Med regummiering kan landtransporten bidrage til den grønne omstilling. Når man regummierer dæk, anvendes der 70 procent mindre olie og 20 kilo mindre stål. Det svarer til en besparelse på cirka 50 kilo råmateriale. Samlet udledes der 40 procent mindre CO2 end ved produktionen af helt nye dæk.
Processen ved regummiering består i, at karkassen gennemtestes. Når den er godkendt, fjernes det nedslidte mønster. Herefter udbedrer man eventuelle skader fra sten og rust i dækkets øverste bæltelag, og til sidst lægges der et tyndt lag bindegummi og en ny slidbane på karkassen, inden denne vulkaniseres, og dækkets egenskaber dermed genskabes og forbedres.
De bedste karkasser kan regummieres to gange. På den måde genskaber man et anvendeligt dæk, der kvalitetsmæssigt lever op til højeste standard, og hvor råvareforbruget er væsentligt lavere end ved produktionen af helt nye dæk, forklarer Lars Skov Andersen, der er ansvarlig for lastbildæk hos Euromaster i Danmark.
Baggrunden for, at nogle fravælger regummierede dæk, kan ligge i de myter, der findes om dækkenes kvalitet. Bl.a. skulle de være mere udsatte for eksplosioner. Men det har både en britisk og en dansk undersøgelse påvist ikke passet.
Det er langt fra alle i branchen, der er opmærksomme på, at regummiering i længden er billigere. Lavkvalitetsdæk er billigst nu og her, men de kan ikke genanvendes, fordi kvaliteten af karkassen er for dårlig. Kvalitetsdæk er dyrere, men til gengæld kan de regummieres, og dermed bliver det faktisk billigere i længden. Vi vil gerne udbrede de mange fordele ved regummiering, og det er derfor, Michelin er blevet medlem af Fabrikantforeningen, fortæller Lars Skov Andersen.
Kilde: Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk