De blev italesat i maj, men i denne uge var det første gang, at forbrugerne i Coop kunne møde de såkaldte flowpack-emballager. En emballage, hvor man har fjernet den klassiske plastbakke, og derfor i bund og grund bare er en pose.
Emballagen minder derfor meget om en mere klassisk flowpakemballage, men ved at fjerne bakken vil det muligt at fjerne op mod 169 tons plast og reducerer udledningen med op imod 540 mio. tons.
– Vi har en emballagestrategi, som blandt andet handler om at finde alternative og smarte løsninger, der sænker vores brug af plast. Jeg er derfor utrolig stolt over, at Coop sammen med vores leverandør af hakket kød er først i Danmark, og jeg glæder mig til at høre, hvordan vores kunder tager imod den nye emballage, siger Thomas Roland, chef for vareansvarlighed- og kvalitet i Coop
Ifølge Thomas Roland er emballagen et godt eksempel på, at man kan opnå store reduktioner i plast og klimaaftryk, hvis man som Coop hele tiden arbejder med innovation og udvikling på emballageområdet og samtidig har viljen til at gå forrest og tage ansvar som en stor samfundsaktør.
Kunderne vil måske nok føle, at posen er noget tynd, men han forsikrer, at poserne er langt mere hårdfør, og kan håndtere de samme stød, som en bakke-baseret flowpackning
Den nye emballage vil brede sig ud til en række produkter. I denne uge er det hakket kød, senere kommer hakket kalv/gris også i pose, og dermed vil over 90 procent af det hakkede kød, Coop sælger, komme i flowpack.
Kilde: Coop