
Umiddelbart ligner RGNTs to nye motorcykelmodeller som revet ud fra de glade 60´ere, da engelske fabrikker som Triumph og Norton stadig var en magtfaktor indenfor MC-området.
Der er nu ikke meget engelsk cykel over de to. Designet dækker over to el-motorcykler, der hører til i den høje ende af den stadig relativ beskedne mængde af motorcykler, hvor føreren ikke har en fossil motor mellem benene.
De har samme ladestik (placeret under tankdæksel) som el-biler og passer derfor til alle lade-standere – både offentlige og hjemmeladere. På den måde bliver de en oplagt add-on til alle, der har el-bil i forvejen. Motorcyklerne har også et større batteri og dermed længere rækkevidde, keyless startfunktion, elektrisk ratlås, bakgear og ikke mindst en ”boost”-funktion, der giver en ekstra god acceleration.
Dog er der stadig sådan, at elmotorcykler skal finde andre argumenter end hastighed, acceleration og hestekræfter at slå sig op på, som mange i stor udstrækning stadig gør, når de sammenligner elbiler med fossile varianter.
For med godt 160 kilo og en boosteffekt på beskedne 21 kW (små 30 hk), er der et godt stykke vej op til den verden, hvor de nuværende mc-kørere befinder sted.
Til gengæld er der jo miljøet. For mens mange motorcykler ligger med et overraskende højt forbrug med tanke på størrelsen (ofte bare en 15-18km/liter), er det anderledes grønt at køre el.
Og så er der jo lyden. For nogen en lettelse at nærmest svære rundt på en let summende cykel, mens andre er parat til helt at droppe mc-verdenen, når de fossile bliver forbudt. Uden lyd – ingen mc.
Kilde: Carclub