Mange bilfabrikanter producere elbiler, men endnu er det i realiteten kun Tesla, der er ren elbilsproducent, hvis vi taler elbiler i lidt større antal.
Det kommer til at ændre sig – om end ikke lige med det samme. Jaguar, der er en del af den omfattende indiske Tata-koncern, vil skippe biler med fossile brændstoffer i 2025. Det anden britiske ben i Indien, Land Rover, vil følge efter eksemplet kort efter.
Alt ære og respekt, men det er bilproducenter, der godt kan kaldes for niche-mærker. Selvom Land Rover hælder biler ud som aldrig før, er det stadig små tal.
Til gengæld bliver der helt andet fart over feltet, når to af de helt tunge drenge hopper med på elvognen. Ford vil i 2030 udelukkende sælge eldrevne personbiler i Europa, og de vil fem år senere få følgeskab af den amerikanske gigant, General Motors, der helt skipper fossile motorer i 2035.
Omvendt – om små 12-13 år vil markedet for benzinslugende pick-up trucks og Cadillac’er nok være til at overse alligevel.