Odense er blandt verdens sundeste og mest bæredygtige byer, hvis man skal tro det ansete videnskabelige tidsskrift The Lancet Global Health.
Tidsskriftet har sammenlignet 25 byer i 19 lande over hele verden, og her topper Odense.
I undersøgelsen kigger forskere på en lang række såkaldte ’byindikatorer’ for at sammenligne byernes karakteristika inden for blandt andet transport, befolkningstæthed, placering af faciliteter og adgang til grønne områder.
Odense scorer især højt på transportområdet, hvor Odense har mange fritliggende cykelstier og infrastruktur kun til bløde trafikanter, der gør det nemt og hurtigt at cykle i byen. Desuden kan man fremhæve, at Odense er en grøn by med mange forholdsvis store offentlige grønne områder, fortæller professor Jasper Schipperijn fra SDU’s Institut for Idræt og Biomekanik
Rapportens konklusioner vækker selvsagt glæde i Odense Kommune:
Odense Kommune har arbejdet målrettet og strategisk med at skabe grundlaget for det sunde liv i Odense med offentlig transport, cykelstier og grønne områder til fodgængere og rekreation – også i et bæredygtigt perspektiv. Jeg er glad for, at vi nu får dokumenteret resultaterne i en uvildig rapport og tilmed får international anerkendelse med omtale i The Lancet, siger rådmand Søren Windell (C).
Hvad siger byindikatortallene om Odense?
Odense er den eneste af alle 25 byer, der har en lokal transportpolitik, der inkluderer målbare sundhedsmålsætninger.
Odense kommune har målbare målsætninger for aktiv transport (cykling og gang) samt brug af offentlig transport.
Vej- og stinetværket i Odense er tættere end i de fleste andre byer, og det er det nemt at komme rundt i byen til fods og på cykel.
Odense har tydelige og målbare målsætninger for den maksimale afstand, borgere må have til offentlig transport.
I sammenligning med de fleste andre byer er Odense en grøn by med mange forholdsvis store offentlige grønne områder placeret tæt på cirka 75 procent af befolkningen.
I sammenligning med andre byer scorer Odense lavt på adgang til hyppig, regelmæssig offentlig transport. Det vil ændre sig væsentligt, når letbanen kommer i drift om nogle uger.
I sammenligning med de fleste andre byer i Europa er befolkningstætheden i Odense meget lav – endda lavere end i nogle af de store byer i Australien og USA.
Odense har mange politikker, der kan være med til at fremme sundhed og bæredygtighed, men lige som de fleste andre byer mangler der målbare målsætning for mange politikker. Belfast, Graz og Valencia er byer, som Odense kunne se på for inspiration.
Kilde: SDU