I ti år har Bodil Jørgensen givet danskerne, i skikkelse af den miljøselvfede Claes, en række voksenskideballer. Desværre er der brug for endnu en af slagsen, for vi er stadig ikke gode nok til at få afleveret de gamle batterier til genanvendelse.
Derfor er Bodil varmet stemmebåndet op til endnu en balle.
Tidligere var det for den 20 år gamle ordning Elretur, men siden 2023 er batterierne skilt ud i en ordning for sig selv; Batteriretur. Elretur findes stadigvæk, og er en del af Retur-familien, der tillige omfatter Emballageretur og Tekstilretur.
Årsagen til, at batterierne er skilt ud i en ordning for sig, skyldes, at vi bruger en stadig stigende mængde. Mere og mere kører på batteri, og de nyeste tal viser, at sammenholder man salg med returmængden, er der en manko på cirka 2.000 tons. Det er cirka halvdelen af batterierne.
De er enten havnet i de forkerte skraldespande, ligger i skuffer og skabe eller i værste fald i naturen.
Skideballerne gennem årene har dog virket. Vi er blevet cirka 25 procent bedre til at sortere og indlevere de brugte batterier end for ti år siden, men trods det, er det altså stadig cirka halvdelen af batterierne, der ikke kommer retur.
– Vi er kommet et godt stykke, men slet ikke langt nok. Der er fortsat et stort uforløst potentiale for genanvendelse af brugte batterier, som indeholder en række sjældne råstoffer, der både er ressourcekrævende og miljøbelastende at udvinde. Kan vi drive volumen i vejret, vil det betyde en stor økonomisk og miljømæssig gevinst, så derfor har vi stort fokus på at øge indleveringen af de brugte batterier, siger Morten Harboe-Jepsen, direktør i Batteriretur.
Batteriretur står for indsamling og håndtering af mere end 80% af de brugte batterier, der samles ind i Danmark. Batteriretur sørger blandt andet for, at batterierne sendes til bearbejdning, så
råstofferne så vidt muligt kan blive genanvendt i nye batterier.
– Batteriretur er blevet etableret som en naturlig konsekvens af, at batterier i løbet af meget kort tid er gået fra at være noget i en fjernbetjening til muligvis at være nøglen til at kunne realisere visionen om et samfund, der udelukkende anvender vedvarende energi. I praksis er en af nøglerne til succes, at vi formår at øge genanvendelsen af de brugte batteriers råstoffer. Det er en opgave, som vi på vegne af medlemsvirksomhederne i Batteriretur tager medansvar for at løfte, siger Morten Harboe-Jepsen.
Som altid er der forskel på, hvor gode borgere er til at sende til, i dette tilfælde batterier, retur.
Landets bedste batteri-borgere finder man i Fredensborg med 0,8 kilo pr. indbygger i 2023. Det er dobbelt så højt som landsgennemsnittet på 0,4 kilo.
Lolland følger efter (0,77), og derefter kommer Ringkøbing-Skjern (0,75) og Svendborg (0,74)
Kilde: Batteriretur