• OM KLIMAFOKUS
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

KlimaFOKUS

Fokus på klimateknologi

  • Byggeri
  • Energi
  • Forskning
  • Fødevarer
  • Produktion
  • Transport
  • Klimanyt

AktueltEnergiTransport29. 01. 2025 | Allan Malmberg

Vi holder fortsat foden fra speederen – årsag kan være vane eller spareiver

AktueltEnergiTransport29. 01. 2025 | Allan Malmberg

Foto: Vejdirektoratet

Vi er blevet en nation af bilister, der generelt kører relativt langsomt, viser de seneste tal fra Vejdirektoratets hastighedsbarometer

På motorvejene er der status quo med gennemsnitshastigheder på 118,3 km/t og 110,8 km/t for henholdsvis motorveje med hastighedsgrænser på 130 og 110 km/t. Det svarer til niveauet fra de foregående år, hvor de lavere hastigheder for alvor begyndte at slå igennem.

– Når vi ser hastighederne stabilisere sig, så skyldes det sandsynligvis en kombination af vaner og økonomiske hensyn. Mange trafikanter har opdaget, at de kan spare penge på brændstof uden at miste nævneværdig tid på turen. De vaner ser ud til at hænge ved – selvom brændstofpriserne ikke længere er lige så høje, siger Niels Moltved, der er projektleder i Vejdirektoratets afdeling for trafikstatistik.

”Jeg kan jo give et eksempel. Kører du 110 km/t på en 50 km strækning, tager turen cirka 27 minutter. Skruer du op til 120 km/t, sparer du kun to minutter og når frem på omkring 25 minutter. Det viser, hvor lidt tid der egentlig er at hente ved at køre for hurtigt.”

De lavere hastigheder gør sig også gældende på landevejene, hvor gevinsten ved at sænke farten ellers er mindre markant. Særligt i Jylland blev speederfoden lettet i 2024, hvor den gennemsnitlige hastighed faldt fra 80,8 km/t til 79,8 km/t.

– Det er et fald, der sandsynligvis afspejler den samme økonomiske bevidsthed, vi ser på motorvejene. Selvom gevinsten ved at sænke farten på landeveje ikke er så stor som på motorvejene, kan det tyde på, at flere har fået øjnene op for, at de kan spare penge på brændstof – og samtidig køre mere sikkert. Det viser, at både økonomi og trafiksikkerhed stadig spiller en væsentlig rolle, når folk vælger at køre lidt langsommere, siger Niels Moltved.

Andre faktorer kan også spille en rolle. For eksempel gennemførte Vejdirektoratet sidste år en rundspørge, som viste, at elbilister generelt er mere tilbøjelige til at sænke hastigheden. Her svarede 82 pct. af de adspurgte elbilister, at de bevidst har kørt langsommere for at maksimere effektiviteten af bilens batteri og undgå ekstra opladninger undervejs.

Desuden er de fleste nyere biler udstyret med teknologi, der både advarer mod overskridelse af hastighedsgrænser og aktivt hjælper føreren med at holde en passende fart.

Kilde: Vejdirektoratet

Skrevet i: Aktuelt, Energi, Transport

Seneste nyt fra redaktionen

Kinesisk/svensk bilmærke har opfyldt drømmen om at bruge elbilen som husbatteri – i USA

Transport15. 12. 2025

Mange elbiler har så store batterier, at de med lethed kunne holde et almindeligt parcelhus med strøm i flere dage. Nu er den drøm rykkede tættere på hos det svensk/kinesiske bilmærke, Polestar Polestar tager det første skridt mod at tilbyde tovejsopladning til kunderne. I samarbejde med .

Opfordring fra Cyklistforbundet: Vi skal bygge mere cykelvenligt

Transport08. 12. 2025

Cyklen bliver for ofte glemt, når der udvikles by- og stationsområder - ikke mindst uden for de store byer. En ny undersøgelse fra Cyklistforbundet viser, hvordan vi skaber by- og stationsområder, der får flere til at cykle mere. Resultaterne kan nu bruges af byplanlæggere og politikere. Har du .

Grænseoverskridende el-lastbil rummer flere paller end en konventionel

Transport29. 10. 2025

For første gang har koncernen Bring sat en grænseoverskridende el-lastbil i drift. Den skal køre mellem Danmark og Sverige, og har, udover den åbenlyse fordel med eldrift, også en anden fordel. Den kan nemlig rumme langt flere paller. Den 25 lange Mercedes-lastbil kan rumme helt op til 51 paller, .

Første store færdselstavle i hamp sat op – skal erstatte de gamle i aluminium

Transport01. 10. 2025

Vejdirektoratet har sat den første store vejvisningstavle i BioPanel op. BioPanel er et hampebaseret, biologisk nedbrydeligt materiale, som er langt mere bæredygtigt end de traditionelle aluminiumstavler. Ny færdselstavle i hamp bliver hængt op ved RandersOphængningen af det nye store skilt er en .

TCO-beregner skal bane vejen for flere vælger at skifte til el-lastbiler

Transport15. 09. 2025

Drivkraft Danmark lancerer i samarbejde med COWI en ny TCO-beregner på vidensportalen eltiltrucks.dk. Målet er at gøre det lettere for vognmænd og transportfirmaer at vurdere økonomien i at skifte fra diesel til el-lastbiler – en vigtig hjælp til at overvinde en af de største barrierer, som især små .

Danmarks grønne indenrigsruter skal flyve på strøm – og de nye fly vises frem i Roskilde

Transport20. 08. 2025

Elektriske fly er vejen frem for grøn, dansk indenrigsflyruter. Det er ikke brugen af det det grønne brændstof Bio-SAF. Det mener Martin Winther Andersen, Co-founder og CEO fra Copenhagen Helicopter. På weekendens Roskilde Airshow kan man få et kig ind i fremtidens luftfart og muligheden med .

Trods flere kørte kilometer er transportens CO2-udledning faldet – årsagen er øget elektrificering

Transport06. 06. 2025

Branchestatistik 2025 fra Drivkraft Danmark viser, at transportområdet har knækket kurven. Trods der blev kørt flere kilometer i 2024, er udledningen af CO2 faldet. Det fald kan tilskrives primært én ting - den øgede elektrificering. Elektrificeringen af transporten er i fuld gang. I .

Eldreven betonbil udstyret med transportbånd – med til at sænke byggeriets CO2-tal

Transport07. 04. 2025

Elektriske betonbiler er, om ikke hverdag, så i hvert fald ved at finde vej ind på markedet. Nu lancerer Unicon præsenterer i samarbejde med Volvo Trucks og Liebherr-Mischtechnik verdens første fuldt elektriske betonbil med transportbånd. Dermed kommer den eldrevne betonbil tæt på det, som er .

Brugte reservedele til bilreperation er godt for både klima og pengepung

Transport31. 03. 2025

Når en bil får en skade, er det normal kutyme at skifte delen ud med en ny del - hvad enten det er en mekanisk komponent eller en karosseridel. Ifølge en undersøgelse foretaget af British Association for Vehicle Recycling har udarbejdet for det tyske forsikringsselskab, Allianz er det dog hveken .

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Phoenix Contact A/S

    Softwareopdatering til AC ladecontrollere: omfattende cyber security funktioner

  • Phoenix Contact A/S

    Nyt monteringsbeslag til solcellepaneler – hurtig at installere, fleksibel i brug

  • Phoenix Contact A/S

    Sådan øges sikkerheden med kodning af stik

  • Phoenix Contact A/S

    Tilslutningsteknologi til varmepumper

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • Phoenix Contact A/S

    Modulært AC ladestik med reduceret installationsdybde: fleksibel og pladsbesparende montage

  • Sponsoreret indhold

    Techisol-konferencen satte fokus på teknisk isolering og passiv brandsikkerhed

  • Gemina Termix

    QHS Coordinator søges

  • Phoenix Contact A/S

    Funktionsudvidelser fra AC-ladestyringer: nyt koncept til lovgivning om kalibrering

  • Phoenix Contact A/S

    Grundfos hædrer Phoenix Contact med Sustainability Direct Award

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Kinesisk/svensk bilmærke har opfyldt drømmen om at bruge elbilen som husbatteri – i USA

    15.12.2025

  • Opfordring fra Cyklistforbundet: Vi skal bygge mere cykelvenligt

    08.12.2025

  • Grænseoverskridende el-lastbil rummer flere paller end en konventionel

    29.10.2025

  • Første store færdselstavle i hamp sat op – skal erstatte de gamle i aluminium

    01.10.2025

  • TCO-beregner skal bane vejen for flere vælger at skifte til el-lastbiler

    15.09.2025

  • Danmarks grønne indenrigsruter skal flyve på strøm – og de nye fly vises frem i Roskilde

    20.08.2025

  • Trods flere kørte kilometer er transportens CO2-udledning faldet – årsagen er øget elektrificering

    06.06.2025

  • Eldreven betonbil udstyret med transportbånd – med til at sænke byggeriets CO2-tal

    07.04.2025

  • Brugte reservedele til bilreperation er godt for både klima og pengepung

    31.03.2025

  • Trumps nye toldsatser på biler rammer i første omgang kun med begrænset effekt i Danmark

    27.03.2025

  • Taxiselskabet Viggo solgt til stor platform for delemobilitet – Bolt

    24.03.2025

  • Nu stiger salget af elbiler i hele Norden – Sverige og Finland oplever pæne stigninger

    19.03.2025

  • Salget af elbiler bliver drevet af de private – her vælger 80 procent en elbil

    07.03.2025

  • Markant milepæl er nået – en halv million biler på de danske veje er opladelige

    07.03.2025

  • Alternativet til at køre på sort diesel er ikke nødvendigvis strøm – hvad med HVO

    26.02.2025

Alle nyheder ›

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik