• OM KLIMAFOKUS
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

KlimaFOKUS

Fokus på klimateknologi

  • Byggeri
  • Energi
  • Forskning
  • Fødevarer
  • Produktion
  • Transport
  • Klimanyt

AktueltEnergiTransport29. 01. 2025 | Allan Malmberg

Vi holder fortsat foden fra speederen – årsag kan være vane eller spareiver

AktueltEnergiTransport29. 01. 2025 | Allan Malmberg

Foto: Vejdirektoratet

Vi er blevet en nation af bilister, der generelt kører relativt langsomt, viser de seneste tal fra Vejdirektoratets hastighedsbarometer

På motorvejene er der status quo med gennemsnitshastigheder på 118,3 km/t og 110,8 km/t for henholdsvis motorveje med hastighedsgrænser på 130 og 110 km/t. Det svarer til niveauet fra de foregående år, hvor de lavere hastigheder for alvor begyndte at slå igennem.

– Når vi ser hastighederne stabilisere sig, så skyldes det sandsynligvis en kombination af vaner og økonomiske hensyn. Mange trafikanter har opdaget, at de kan spare penge på brændstof uden at miste nævneværdig tid på turen. De vaner ser ud til at hænge ved – selvom brændstofpriserne ikke længere er lige så høje, siger Niels Moltved, der er projektleder i Vejdirektoratets afdeling for trafikstatistik.

”Jeg kan jo give et eksempel. Kører du 110 km/t på en 50 km strækning, tager turen cirka 27 minutter. Skruer du op til 120 km/t, sparer du kun to minutter og når frem på omkring 25 minutter. Det viser, hvor lidt tid der egentlig er at hente ved at køre for hurtigt.”

De lavere hastigheder gør sig også gældende på landevejene, hvor gevinsten ved at sænke farten ellers er mindre markant. Særligt i Jylland blev speederfoden lettet i 2024, hvor den gennemsnitlige hastighed faldt fra 80,8 km/t til 79,8 km/t.

– Det er et fald, der sandsynligvis afspejler den samme økonomiske bevidsthed, vi ser på motorvejene. Selvom gevinsten ved at sænke farten på landeveje ikke er så stor som på motorvejene, kan det tyde på, at flere har fået øjnene op for, at de kan spare penge på brændstof – og samtidig køre mere sikkert. Det viser, at både økonomi og trafiksikkerhed stadig spiller en væsentlig rolle, når folk vælger at køre lidt langsommere, siger Niels Moltved.

Andre faktorer kan også spille en rolle. For eksempel gennemførte Vejdirektoratet sidste år en rundspørge, som viste, at elbilister generelt er mere tilbøjelige til at sænke hastigheden. Her svarede 82 pct. af de adspurgte elbilister, at de bevidst har kørt langsommere for at maksimere effektiviteten af bilens batteri og undgå ekstra opladninger undervejs.

Desuden er de fleste nyere biler udstyret med teknologi, der både advarer mod overskridelse af hastighedsgrænser og aktivt hjælper føreren med at holde en passende fart.

Kilde: Vejdirektoratet

Skrevet i: Aktuelt, Energi, Transport

Seneste nyt fra redaktionen

Trods flere kørte kilometer er transportens CO2-udledning faldet – årsagen er øget elektrificering

Transport06. 06. 2025

Branchestatistik 2025 fra Drivkraft Danmark viser, at transportområdet har knækket kurven. Trods der blev kørt flere kilometer i 2024, er udledningen af CO2 faldet. Det fald kan tilskrives primært én ting - den øgede elektrificering. Elektrificeringen af transporten er i fuld gang. I .

Eldreven betonbil udstyret med transportbånd – med til at sænke byggeriets CO2-tal

Transport07. 04. 2025

Elektriske betonbiler er, om ikke hverdag, så i hvert fald ved at finde vej ind på markedet. Nu lancerer Unicon præsenterer i samarbejde med Volvo Trucks og Liebherr-Mischtechnik verdens første fuldt elektriske betonbil med transportbånd. Dermed kommer den eldrevne betonbil tæt på det, som er .

Brugte reservedele til bilreperation er godt for både klima og pengepung

Transport31. 03. 2025

Når en bil får en skade, er det normal kutyme at skifte delen ud med en ny del - hvad enten det er en mekanisk komponent eller en karosseridel. Ifølge en undersøgelse foretaget af British Association for Vehicle Recycling har udarbejdet for det tyske forsikringsselskab, Allianz er det dog hveken .

Trumps nye toldsatser på biler rammer i første omgang kun med begrænset effekt i Danmark

Transport27. 03. 2025

Som lovet - eller truet - har den amerikanske præsident indfør 25 procent told på alle biler, der ikke er produceret i USA. Mens tolden, der efter planen skal træde i kraft i næste uge, vil få konsekvenser for bilindustriens forsyningskæder og produktionsstrategier, vil den i stor udstrækning .

Taxiselskabet Viggo solgt til stor platform for delemobilitet – Bolt

Transport24. 03. 2025

Danmarks første taxiselskab udelukkende med elbiler, Viggo, er blevet solgt til Bolt. Her i landet vil mange kende Bolt for deres cykeludlejning, men globalt set er Bolt også kendt for bl.a. taxikørsel og biludlejning. De findes i 50 lande og 600 byer, så det er en stor spiller, som har meldt sin .

Nu stiger salget af elbiler i hele Norden – Sverige og Finland oplever pæne stigninger

Transport19. 03. 2025

Hidtil har der været Norge helt i front med Danmark som den hastige to´er. Men i februar var alle fire nordiske lande med på idéen om elbiler. Salget af elbiler har længe været en norsk paradenummer, og der er langt op for Sverige og Finland, der ligger på 35 og 33 procent mod det norske, hvor .

Salget af elbiler bliver drevet af de private – her vælger 80 procent en elbil

Transport07. 03. 2025

Når statistikken viser, at 65 procent af alle solgte biler i februar var elbiler, gemmer der sig en artig lille overraskelse. For bliver tallene yderligere dissekeret, viser det sig, at især den private bilkøber i dag meget målrettet gåt efter en elbil. Når man kigger på privatandelen af de .

Markant milepæl er nået – en halv million biler på de danske veje er opladelige

Transport07. 03. 2025

Erkendt - det er ikke lutter elbiler, når Mobility Denmark siger, at der er 500.000 opladelige elbiler på de danske veje. For at komme helt derop, måtte de tage plug-in bilerne med. Trods det er næsten 75 procent af de 500.000 rene elbiler, og med det fremadstormende salg, vil den andel forskubbe .

Alternativet til at køre på sort diesel er ikke nødvendigvis strøm – hvad med HVO

Transport26. 02. 2025

De fleste er enige om, at den tunge trafikmskal væk fra den traditionelle sorte diesel. Men om ma kan tage skridtet fra diesel til eli ét hop, fx til eksport-kørslen, er der mere diskussion om. Et alternativ som en overgangsordning kunne være biobrændstoffet HVO (Hydrotreated Vegetable Oil), og .

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Gemina Termix

    Salgstekniker søges

  • Sponsoreret indhold

    I næste uge skal vi alle sammen på VVS25

  • Gemina Termix

    Gemina Termix klar til VVS’25

  • Beckhoff Automation ApS

    XTS EcoLine motormodul: Ny tilføjelse til det intelligente transportsystem

  • Beckhoff Automation ApS

    Bliv bachelor i Mekatronik og Automation – med løn

  • Beckhoff Automation ApS

    TwinCAT Vision udvidet med flere funktioner og optioner

  • Phoenix Contact A/S

    Sikre forbindelser til energilagringssystemer

  • Beckhoff Automation ApS

    Kom godt i gang med machine vision med denne enhed

  • Phoenix Contact A/S

    Funktionsudvidelse for AC ladecontrollere: WLAN egenskaber og andre features

  • Beckhoff Automation ApS

    Enorm regnekraft med op til 64 kerner

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Trods flere kørte kilometer er transportens CO2-udledning faldet – årsagen er øget elektrificering

    06.06.2025

  • Eldreven betonbil udstyret med transportbånd – med til at sænke byggeriets CO2-tal

    07.04.2025

  • Brugte reservedele til bilreperation er godt for både klima og pengepung

    31.03.2025

  • Trumps nye toldsatser på biler rammer i første omgang kun med begrænset effekt i Danmark

    27.03.2025

  • Taxiselskabet Viggo solgt til stor platform for delemobilitet – Bolt

    24.03.2025

  • Nu stiger salget af elbiler i hele Norden – Sverige og Finland oplever pæne stigninger

    19.03.2025

  • Salget af elbiler bliver drevet af de private – her vælger 80 procent en elbil

    07.03.2025

  • Markant milepæl er nået – en halv million biler på de danske veje er opladelige

    07.03.2025

  • Alternativet til at køre på sort diesel er ikke nødvendigvis strøm – hvad med HVO

    26.02.2025

  • Bedre dæk giver mindre udledning af CO2 og et længere kilometerantal for dækkene

    26.02.2025

  • IoT-baseret kaffeløsning har markant reduceret CO2-udledning

    24.02.2025

  • Vokseværk hos Drivkraft Danmark – KK Partner er blevet medlem

    14.02.2025

  • ADP får 15,3 millioner kroner i støtte fra EU til etablering af landstrøm

    10.02.2025

  • Danskerne holder fast i elbilen og giver bilsalget en god start på året

    05.02.2025

  • Vi holder fortsat foden fra speederen – årsag kan være vane eller spareiver

    29.01.2025

Alle nyheder ›

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik