Tilgangen til ladestandere er blandt de store snublesten for udbredelsen af elbiler. En løsning kunne være trådløs opladning. En sådan løsning skal nu over de næste tre års testes i den svenske by Gøteborg.
Det er en lille gruppe af Volvo XC40 Recharge, kørt af taxaselskabet Cabonline, som skal teste teknologien med trådløs opladning. Den trådløse opladningstest er et af mange projekter, der er skitseret i det strategiske initiativ ’Gothenborg Green City Zone’, hvor udvalgte områder i byen bruges som realistiske testcentre til udvikling af bæredygtige teknologier.
De ladestationer, der anvendes i testen, leveres af Momentum Dynamics, en af de førende leverandører af trådløse elektriske ladesystemer. Opladningen starter automatisk, når et kompatibelt køretøj parkerer over et ladepunkt, der er indlejret i gaden, så opladningen klares nemt og bekvemt, uden at føreren behøver at stige ud af bilen.
Ladestationen sender energi gennem ladepunktet, som opfanges af en modtagerenhed i bilen. For at positionere bilen korrekt i forhold til ladepunktet bruger Volvoen sit 360-graders kamerasystem. For de fuldelektriske XC40 Recharge-modeller vil den trådløse opladningseffekt være mere end 40 kW, hvilket gør ladehastighederne omkring fire gange hurtigere end en kablet 11 kW lader og næsten lige så hurtig som en kablet 50 kW hurtiglader.
Bilerne vil i alt blive brugt mere end 12 timer om dagen og køre 100.000 km om året, hvilket også gør dette til den første rigtige holdbarhedstest af de nye fuldelektriske Volvo modeller.
Andre partnere, der er involveret i det trådløse opladningsprojekt, omfatter virksomhedens egne svenske forhandlere, Volvo Bil og Volvo Car Sörred, det svenske energiselskab Vattenfall og dets ladenetværk InCharge, Gøteborgs energiselskab Göteborg Energi og Business Region Gothenborg, et økonomisk udviklingsagentur ejet af byen Gøteborg.