Mange havde svært ved at se for sig, at der i 2030 ville summe 775.000 grønne biler rundt. Men det mål er ikke bare i sigte nu – det kan blive en realitet flere år før tid.
Jokeren i det spil hedder import af grønne, brugte biler. En trafik, der ikke bare er taget til, men er eksploderet. I 2019 var det sølle 1.800 biler, der kom over grænsen på den måde. I de første 11 måneder af 2021 var det tal vokset til 18.491, ifølge Finans.dk
Salget af grønne biler var i samme periode på lige en snert over 55.000, altså samlet set over 73.000. Siden da har nybilssalget lagt yderligere godt 10.000 oveni, altså 83.000. Og så mangler endda december-tallet for importbilerne. Men skal man tro tendensen, har omkring 90.000 grønne biler fået danske plader på i 2021.
Fortsætter man den kurve, vil der være 1,5 mio. grønne biler i 2030. Faktisk er en vurdering fra FDEL (Foreningen af Danske Elbilister), at målet om 775.000 grønne biler i 2030 vil være indfriet af elbiler alene.
Om udviklingen sådan bare kan fremskrives uden videre, er nok tvivlsomt. Bl.a. er vurderingen fra De Danske Bilimportører, at de nye afgifter på plug-in hybrider, der trådte i kraft efter nytår, vil sætte en dæmper på salget af disse biltyper.
Også elbiler i den prismæssigt lidt tungere ende, hvilket vil sige over 400.000 kr. har oplevet prisstigninger. Som markedet ser ud i dag, er flere af de mest populære modeller over den grænse.
Om en prisstigning på 20-25.000 kr. for en bil til 450.000 kr. i 2021-priser er nok til at dæmpe det salg, må tiden vise. Det kan også bare forskyde salget modellerne imellem.
Tilbage står udfordringerne med elnettet, antal ladestandere og lademulighederne for beboere i ejendomskomplekser. Men det ser ikke ud til at stoppe danskernes hang til biler med stik.
Kilde: De Danske Bilimportører/Finans.dk