Norlys kaster nu 1. mia. kr. ind i kampen om at få flere offentlige ladestandere. Allerede i dag er antallet af elbiler løbet fra netværket af ladestandere, og med den nuværende hastighed på udbygningen af netværket, vil det skævvridning kun tiltage.
Det handler dels om at kunne komme rundt i landet, men i lige så høj grad om at give opladningsmulighed til de mange, der bor i lejlighed, og således i de fleste tilfælde ikke har mulighed for egen ladestander.
Vi har afsat 1 milliard kroner til opgaven med at etablere et stærkt hurtig- og lynladernetværk på tværs af Danmark. Dermed ønsker vi at bidrage til opbygningen af den danske offentlige ladeinfrastruktur, så vi sammen sikrer den grad af mobilitet, som et moderne samfund behøver, fortæller Mads Brøgger, der er direktør i Norlys’ energiforretning.
Norlys er godt i gang med at opsætte ladeløsninger hos både private, hos en lang række erhvervsdrivende og nu altså også til fælles brug, for eksempel ved pendler-knudepunkter og andre lokationer, som trækker meget trafik.
Da prisen på lyn- og hurtigladere afhænger af den konkrete ladekapacitet, er det svært at sige, præcist hvor mange der bliver opført, men de første er på vej og vil være i drift til sommer.
Vores 600.000 private elkunder har siden januar 2021 udelukkende fået grøn strøm, og på samme måde ønsker vi at bidrage til den grønne bilisme. Det gælder i høj grad også uden for de store byer, hvor mange af vores kunder bor og lever, og med den nye investering er vi med til at sikre et sammenhængende Danmarkskort af ladestandere, siger Mads Brøgger.
Med en forventning om over 1 million elbiler på de danske veje i 2030, og med den efterspørgsel på elbiler, der nu ses, vil netop etableringen af offentlige ladeløsninger være afgørende for en succesfuld omstilling til elbilisme.
Norlys har tidligere meldt ud, at man vil opsætte 300.000 private ladestandere inden 2030, men oven i dette sætter man altså nu også gang i udrulningen af offentlige ladestandere.
Kilde: Norlys