
De 380.000 19-liters dunke med mælk og fløde, som Arla solgte om året til landets storkøkkener, er nu blevet skiftet ud med en bag-in-box løsning.
Denne nye emballage reducerer mængden af plastik med 75 procent og mindsker CO2-udledningen i produktionen af dunkene med 50 procent sammenlignet med de oprindelige dunke.
Idéen kommer ikke fra Arla selv, men faktisk fra en Arla-kunde, Madservice Aalborg, der tog kontakt med mejerigiganten med nogenlunde disse ord:
”Skulle vi ikke se, om vi kunne fjerne noget plastik fra de store 10-liters dunke?”
Det kræver både tid og innovative løsninger at reducere brugen af plastik og CO2 i vores emballage, men hvert eneste skridt tæller i vores samlede arbejde mod mere klimavenlig emballage. Derfor er jeg stolt af, at vi nu er i mål med en ny emballage, som også giver mening ude i køkkenerne, siger Jesper Vanghøj, som er marketingansvarlig i Arla Pro.
Processen med at udskifte emballagen på Arla Pros 10-liters dunke er ikke gjort med et snuptag. Processen tog sin begyndelse i 2019 med henvendelsen fra Madservice Aalborg.
Det er meget positivt, at vi som forbrugere har haft mulighed for at blive hørt og inddraget i processen, da vi kan belyse nogle af de udfordringer, der kan opstå i den daglige håndtering af produktet helt fra varemodtagelsen til det ender i gryderne, siger Hanne Juul, som er leder af Madservice Aalborg.
De nye 10-liters dunke lanceres i denne uge, og de bidrager til Arlas samlede målsætning om at reducere sin CO2-udledning i produktion, logistik og energiforbrug med 63 procent inden 2030 samt at skifte til 100 procent genanvendelig emballage på egne brands inden 2025.
Kilde: Arla