• OM KLIMAFOKUS
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

KlimaFOKUS

Fokus på klimateknologi

  • Byggeri
  • Energi
  • Forskning
  • Fødevarer
  • Produktion
  • Transport
  • Klimanyt

EnergiTop05. 02. 2024 | Allan Malmberg

Brintmøllen kan være den åbenlyse kombination – men rummer også mange ubekendte

EnergiTop05. 02. 2024 | Allan Malmberg

Foto: Freepik

Kan man producere brint direkte ved havvindmøller og derved undgå tab af energi og reducere omkostningerne? Det har Green Hydrogen Systems og partnere undersøgt i et innovationsprojekt. Resultaterne peger på, at der er gode muligheder, men der er behov for mere test, og samtidigt er der meget, man endnu ikke ved.

Grøn brint produceres gennem et elektrolyseanlæg – blandt andet med strøm fra offshore-vindmøller. Når brintproduktionen for alvor skal op at køre, er det en del af planen, at strømmen fra havvindmøllerne skal fragtes gennem kabler ind til et elektrolyseanlæg på land. Det er både komplekst og dyrt, og samtidig er der et stort energitab forbundet med processen. Derfor har Green Hydrogen Systems sammen med en række partnere undersøgt de tekniske, sikkerhedsmæssige og forretningsmæssige muligheder i forskellige setups i innovationsprojektet ”Offshore Hydrogen Wind Turbines”. Projektet, der er finansieret af Det Energiteknologiske Udviklings- og Demonstrationsprogram, har undersøgt et setup, hvor elektrolyse-anlæg placeres ved hver enkelt havvindmølle. Det sammenligner de med løsningen, hvor elektrolyseanlægget er placeret på kysten, og strømmen skal fragtes derind, før den kan omdannes til brint.

At kombinere elektrolyse og havvindmøller er ikke uden udfordringer. I projektet har man arbejdet med tryksat alkalisk elektrolyse, fordi brint under højt tryk har potentiale til at blive mest omkostningseffektivt. Ved at danne et højere tryk i elektrolysen offshore vil det være brint og ikke strøm, man sender ind til land.

– Vores indgang til projektet har været at undersøge højtrykselektrolyse og undgå brintkompressorer, fordi det vil give et enklere setup. Vi har fået bekræftet, at der er et potentiale, og vi ved, at det er en fordel at konvertere strøm til brint så tidligt i processen som muligt. Vi har fundet ud af, at det teknisk set er muligt at integrere elektrolyse med vindmøllen, men vi kan endnu ikke konkludere hvilken løsning, der er bedst. Der er mange elementer, der påvirker denne business case, og det er nødvendigt med mere test af højtrykselektrolyse og bedre kendskab til etableringsomkostningerne, siger Henrik Gøbel Füchtbauer, systemarkitekt hos Green Hydrogen Systems.

Det er nyt at arbejde med højtryk, elektrolyse og brint kombineret med offshore-vindmøller. Hvis ikke det håndteres forsvarligt, kan det blive en eksplosiv affære. Derfor har Dansk Brand- og Sikringsteknisk Institut (DBI) været en vigtig partner i projektet.

– Sikkerhed er altafgørende, når det kommer til brintproduktion og brintopbevaring under højt tryk. Ved at koble det til en havvindmølle er der nye faktorer, der spiller ind. Der er blandt andet begrænset plads ved en havvindmølle, og fordi det er nye kombinationer, skal man finde ud af, hvilket ”regelsæt” man skal følge og hvilke krav, der gør sig gældende. I projektet har vi opdaget en række udfordringer, og vi er blevet klogere på, hvad vi skal finde svar på i forhold til sikkerhed, hvis brintmøllen skal blive til virkelighed. En ting, vi er sikre på, er, at det er essentielt at tænke sikkerhed og dokumentationskrav ind tidligt i processen i en nytænkning som denne. Ellers kan man støde ind i store udfordringer, når man tror, man står med et færdigudviklet produkt, siger Aqqalu Ruge, der er Project Manager ved Dansk Brand- og Sikringsteknisk Institut (DBI).

I projektet har partnerne regnet på ’levelized cost of hydrogen’ (LCoH) for en 1 GW vindmøllepark. Men beregningerne giver ikke et tydeligt billede af, om det er en god forretning med brintmøller. For der er mange ubekendte faktorer, der vil være afgørende. Det kan være priser på brint og statslige reguleringer. Men ifølge partnerne har Offshore Hydrogen Wind Turbine-projektet bidraget til mere viden.

– Overordnet set har vi fået stor viden ud af projektet, som vi ikke havde inden. Omstilling af samfundet til brint kræver en masse udvikling og investeringer. Frem for alt grøn energi og derefter brint. Vi er kommet nærmere, og vi – som partnere i projektet – har fået en større forståelse for de forskellige brancher. Det er værdifuld læring, når forskellige systemer skal fungere sammen på et nyt område. Der er høje krav og mange behov, når vi snakker sikkerhed, vindmølle og elektrolyse i én løsning, siger Henrik Gøbel Füchtbauer.

Kilde: Energy Cluster Denmark

Skrevet i: Energi, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Strøm fra Danmarks største havvindmøllepark er så småt ved at kunne komme i land

Energi25. 06. 2025

Det er en ordentligt skud strøm i det danske elnet, der er på vej, når Danmarks hidtil største havvindmøllepark sender strøm ind i nettet. Forventningen er, at de første af i alt 72 vindmøller på Thor Havvindmøllepark kan begynde at levere strøm i 2026. Når al snurrer ud for Nissum Fjord, vil der .

Fremtiden byder på bygninger pakket ind i energiproducerende tekstiler

Energi16. 06. 2025

I dag ligger solceller typisk på tagene, men i fremtiden skal de sidde et helt andet sted. Eller rettere - bygningen skal pakkes ind i dem i form af energiproducerende tekstiler Det lyder en anelse skørt, men det er ikke desto mindre den vision, som en række forskere fra Danmark, Tyskland og .

Trods flere kørte kilometer er transportens CO2-udledning faldet – årsagen er øget elektrificering

Energi06. 06. 2025

Branchestatistik 2025 fra Drivkraft Danmark viser, at transportområdet har knækket kurven. Trods der blev kørt flere kilometer i 2024, er udledningen af CO2 faldet. Det fald kan tilskrives primært én ting - den øgede elektrificering. Elektrificeringen af transporten er i fuld gang. I .

Det går den rigtige vej – vores forbrugsbaserede klimaaftryk er faldet

Energi26. 05. 2025

Danmarks samlede klimaaftryk fra forbrug er faldet med 5 procent fra cirka 63 mio. ton CO2e i 2022 til cirka 60 mio. ton CO2e i 2023. Det svarer til en gennemsnitsudledning per dansker på 10 ton CO2e. Siden 1990 er klimaaftrykket fra forbrug faldet i en periode, hvor det danske forbrug i kroner og .

EA-Hub platformen giver adgang til en række klagenævnsafgørelser

Energi02. 05. 2025

Miljøvurderingsplatformen EA-Hub giver nu adgang til, at brugerne kan se de afgørelser, som Planklagenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet, har truffet i sager, der er blevet påklaget til dem. Det understøtter brugernes viden og indsigt om retsanvendelsen på .

Eksplosion i priserne for opsætning af grøn energi på land har sat udviklingen i stå

Energi30. 04. 2025

I 2019 kostede det 50.000 kr. i såkaldte politisk bestemte omkostninger som tariffer og bidrag at få lov at opsætte og koble 1 MW landbaseret grøn energi på nettet. I 2025 er det steget til ikke mindre end 1.837.000 kroner for den samme effekt. En prisstigning, som stort set har sat en stopper .

Tysk elektrolyseanlæg skriver historie – er integreret i kemisk produktionsmiljø

Energi02. 04. 2025

Efter en byggeperiode på omkring to år, er BASF nye 54 megawatt elektrolyseanlæg blevet indviet. Udover at være Tyskland største, med en kapacitet til at producere op til 8.000 ton grøn brint årligt, skriver det også historie på et andet område. Brinten skal primært anvendes som råmateriale i .

Dansk opfindelse kan markant skrue ned for CO2-udledningen fra ammoniak-produktion

Energi01. 04. 2025

NitroVolt, en dansk biotech-virksomhed, vil vende produktionen af ammoniak på hovedet. I stedet for den velkendte løsning, der bygger på den energitunge Haber-Bosch-proces, vil produktionen nu foregå i en container, der fx kan stå direkte ude hos en landmand. Ammoniak til kunstgødning er en slags .

Brugte reservedele til bilreperation er godt for både klima og pengepung

Energi31. 03. 2025

Når en bil får en skade, er det normal kutyme at skifte delen ud med en ny del - hvad enten det er en mekanisk komponent eller en karosseridel. Ifølge en undersøgelse foretaget af British Association for Vehicle Recycling har udarbejdet for det tyske forsikringsselskab, Allianz er det dog hveken .

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Phoenix Contact A/S

    CCS megawatt ladekabler op til 1.000 kW – High Power Charging genopfundet

  • Phoenix Contact A/S

    CCS inlets med konfektionerede kabelsæt: den installationsparate løsning til elektriske køretøjer

  • Phoenix Contact A/S

    Installationsparate tilslutningsbokse til solcelleanlæg på tage og fritstående solcelleanlæg

  • Gemina Termix

    Salgstekniker søges

  • Sponsoreret indhold

    I næste uge skal vi alle sammen på VVS25

  • Gemina Termix

    Gemina Termix klar til VVS’25

  • Beckhoff Automation ApS

    XTS EcoLine motormodul: Ny tilføjelse til det intelligente transportsystem

  • Beckhoff Automation ApS

    Bliv bachelor i Mekatronik og Automation – med løn

  • Beckhoff Automation ApS

    TwinCAT Vision udvidet med flere funktioner og optioner

  • Phoenix Contact A/S

    Sikre forbindelser til energilagringssystemer

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Strøm fra Danmarks største havvindmøllepark er så småt ved at kunne komme i land

    25.06.2025

  • Fremtiden byder på bygninger pakket ind i energiproducerende tekstiler

    16.06.2025

  • Trods flere kørte kilometer er transportens CO2-udledning faldet – årsagen er øget elektrificering

    06.06.2025

  • Det går den rigtige vej – vores forbrugsbaserede klimaaftryk er faldet

    26.05.2025

  • EA-Hub platformen giver adgang til en række klagenævnsafgørelser

    02.05.2025

  • Eksplosion i priserne for opsætning af grøn energi på land har sat udviklingen i stå

    30.04.2025

  • Tysk elektrolyseanlæg skriver historie – er integreret i kemisk produktionsmiljø

    02.04.2025

  • Dansk opfindelse kan markant skrue ned for CO2-udledningen fra ammoniak-produktion

    01.04.2025

  • Brugte reservedele til bilreperation er godt for både klima og pengepung

    31.03.2025

  • CCS-pulje er populær – styrelse skal i gang med at skære ansøgerfeltet ned

    27.03.2025

  • E.ON og ARC er i fællesskab gået på jagt efter CO2 – og at hente støtte i CCS-puljen

    26.03.2025

  • Effektiv vej til et mindre personlig klimaaftryk er en mindre bolig – men det siger danskerne nej til

    26.03.2025

  • Taxiselskabet Viggo solgt til stor platform for delemobilitet – Bolt

    24.03.2025

  • Omfattende analyse har sat spot på brændeovne – viser veje til mindre partikeludledning

    19.03.2025

  • Lovforslag åbner for ny vej til mere grøn energi – leasede solceller på erhvervstage

    19.03.2025

Alle nyheder ›

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik