• OM KLIMAFOKUS
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

KlimaFOKUS

Fokus på klimateknologi

  • Byggeri
  • Energi
  • Forskning
  • Fødevarer
  • Produktion
  • Transport
  • Klimanyt

AktueltEnergi08. 03. 2021 | Allan Malmberg

Cyklen skal blive vores oplagte grønne valg

AktueltEnergi08. 03. 2021 | Allan Malmberg

Foto: senivpetro

Meget snak falder i disse dag på elbiler, men vi skal kigge et helt andet og langt mere lavteknologisk sted hen, når det gælder de korte ture – den gode, gamle jernhest.

Det er en arbejdsgruppe i Ingeniørforeningen IDA, der har hevet cyklen frem som en anbefaling til bæredygtig persontransport. Cyklisme i kombination med kollektiv transport skal ses som en væsentlig del af løsningen både lokalt, regionalt og på landsplan. Mere cyklisme skal bidrage positivt til det store klimaregnskab.

Blød trafik før kollektiv transport og før bilisme. Så kort kan det siges. For cyklen skal blive et langt mere naturligt valg, når det kommer til transportformer på korte og mellemlange distancer. Når gang og cyklisme – og cykling i kombination med kollektiv transport – bliver det naturlige valg af mobilitet, kan langt flere blive en del af løsningen om fremtidens bæredygtige mobilitet, siger Lene W. Hartmann, der er medlem af bestyrelsen for Ingeniørforeningens trafikfaglige netværk, IDA Trafik & Byplan.

Cyklen var da også med i Klimarådets anbefalinger, der foreslog større infrastrukturtiltag, der fremmer cyklisme og kollektiv transport.

For det gælder om at se cyklen i et større perspektiv, og ikke udelukkende i forbindelse med den traditionsrige søndagstur eller snutturen til bageren. Den skal blive en integreret del af transportløsningen.

Cykelinfrastrukturen skal ikke alene udbygges i byerne, men den skal også koordineres og udbygges mellem byerne med et endnu mere omfangsrigt landsdækkende net af supercykelstier af høj kvalitet, så de kan rumme den teknologiske udvikling inden for cyklismen med elcykler, el-ladcykler og velomobiler. Nettet af supercykelstier skal binde byer, erhvervsområder og tæt befolkede boligområder sammen, men der skal også skabes et net af almindelige stier langs landeveje og mellem de mindre byer, der gør cykelstinettet mere fintmasket, siger Lene W. Hartmann.

Arbejdsgruppen foreslår derfor en udvidet mulighed for at medtage cykler i tog og bus, som skal muliggøre flere kombinationsrejser og sikre en god mobilitet, der er attraktiv i forhold til bilkørsel.

Tog og busser skal derfor i endnu højere grad end i dag indrettes med gode muligheder for at medtage cykler, som det kendes fra S-banen i København. Erfaringer fra S-banen viser, at gratis cykelmedtagning giver mange nye passagerer, der ofte før brugte bil.

Det er i spændingsfeltet mellem cyklisme og kollektiv transport, vi ser rigtig mange muligheder for, at folk vælger den model fremfor at sætte sig ind i personbilen på de korte og mellemlange distancer. Så hvis regeringen mener det alvorligt med at indtænke cyklismen som en del af en samlet infrastrukturplan, så stiller det store krav til en samlet og koordineret indsats på både nationalt, regionalt og kommunalt plan, siger Lene W. Hartmann.

Kilde: IDA

Skrevet i: Aktuelt, Energi

Seneste nyt fra redaktionen

TCO-beregner skal bane vejen for flere vælger at skifte til el-lastbiler

Energi15. 09. 2025

Drivkraft Danmark lancerer i samarbejde med COWI en ny TCO-beregner på vidensportalen eltiltrucks.dk. Målet er at gøre det lettere for vognmænd og transportfirmaer at vurdere økonomien i at skifte fra diesel til el-lastbiler – en vigtig hjælp til at overvinde en af de største barrierer, som især små .

Østjyllands største solcellepark er blevet sat i gang – kapaciteten er 132.000 MWh om året

Energi01. 09. 2025

I det åbne landskab mellem Kolind og Nødager på Djursland kunne NRGi og Sampension åbne deres 122 hektar store solcelleanlæg. Det har taget 14 måneder at få opsat solpaneler, der tilsammen årligt kan give strøm til 30.000 husstande. Mange steder i landet løber sådanne projekter ind i bøvl af .

Danmarks grønne indenrigsruter skal flyve på strøm – og de nye fly vises frem i Roskilde

Energi20. 08. 2025

Elektriske fly er vejen frem for grøn, dansk indenrigsflyruter. Det er ikke brugen af det det grønne brændstof Bio-SAF. Det mener Martin Winther Andersen, Co-founder og CEO fra Copenhagen Helicopter. På weekendens Roskilde Airshow kan man få et kig ind i fremtidens luftfart og muligheden med .

Tysk støttepolitik til varmepumper har givet en markant stigning i salget

Energi13. 08. 2025

Salget af varmepumper går stadig trægt herhjemme. Helt modsat det tyske marked, hvor salget nærmest buldre af sted. Og en stor del af forklaringen skal hentes i de støtteordninger, der tilbydes Herhjemme kan man få 17.000 kr. En velkommen, men også en noget beskeden håndsrækning, når en .

Kun en lille håndfuld kommuner ligger på den gode side af regeringens solcelleplan

Energi11. 08. 2025

I 2030 skal vi have 10 gange så meget solenergi i forhold til sidste år. Vi skal gå fra 2 GW til 20 GW. Men lige nu ser det skidt ud, mener David Sätterman, der er CEO for cleantech-startuppen 1KOMMA5° i Danmark & Sverige. Der mangler næsten 16 GW, før vi når målet, og der er lige nu intet, .

Strøm fra Danmarks største havvindmøllepark er så småt ved at kunne komme i land

Energi25. 06. 2025

Det er en ordentligt skud strøm i det danske elnet, der er på vej, når Danmarks hidtil største havvindmøllepark sender strøm ind i nettet. Forventningen er, at de første af i alt 72 vindmøller på Thor Havvindmøllepark kan begynde at levere strøm i 2026. Når al snurrer ud for Nissum Fjord, vil der .

Fremtiden byder på bygninger pakket ind i energiproducerende tekstiler

Energi16. 06. 2025

I dag ligger solceller typisk på tagene, men i fremtiden skal de sidde et helt andet sted. Eller rettere - bygningen skal pakkes ind i dem i form af energiproducerende tekstiler Det lyder en anelse skørt, men det er ikke desto mindre den vision, som en række forskere fra Danmark, Tyskland og .

Trods flere kørte kilometer er transportens CO2-udledning faldet – årsagen er øget elektrificering

Energi06. 06. 2025

Branchestatistik 2025 fra Drivkraft Danmark viser, at transportområdet har knækket kurven. Trods der blev kørt flere kilometer i 2024, er udledningen af CO2 faldet. Det fald kan tilskrives primært én ting - den øgede elektrificering. Elektrificeringen af transporten er i fuld gang. I .

Det går den rigtige vej – vores forbrugsbaserede klimaaftryk er faldet

Energi26. 05. 2025

Danmarks samlede klimaaftryk fra forbrug er faldet med 5 procent fra cirka 63 mio. ton CO2e i 2022 til cirka 60 mio. ton CO2e i 2023. Det svarer til en gennemsnitsudledning per dansker på 10 ton CO2e. Siden 1990 er klimaaftrykket fra forbrug faldet i en periode, hvor det danske forbrug i kroner og .

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Phoenix Contact A/S

    Funktionsudvidelser fra AC-ladestyringer: nyt koncept til lovgivning om kalibrering

  • Phoenix Contact A/S

    Grundfos hædrer Phoenix Contact med Sustainability Direct Award

  • Phoenix Contact A/S

    Miljøovervågning som grundlag for efterspørgselsbaseret kunstvanding

  • Gemina Termix

    Energieffektiv fjernvarmeløsning til renoveringsprojekt i Herning

  • Phoenix Contact A/S

    Nye batteri-poltilslutningsstik til lagringssystemer i hjemmet

  • Phoenix Contact A/S

    CCS megawatt ladekabler op til 1.000 kW – High Power Charging genopfundet

  • Phoenix Contact A/S

    CCS inlets med konfektionerede kabelsæt: den installationsparate løsning til elektriske køretøjer

  • Phoenix Contact A/S

    Installationsparate tilslutningsbokse til solcelleanlæg på tage og fritstående solcelleanlæg

  • Pettinaroli A/S

    DynaFlow – ny gulvvarmeshunt med indbygget ”intelligens”

  • Sponsoreret indhold

    I næste uge skal vi alle sammen på VVS25

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • TCO-beregner skal bane vejen for flere vælger at skifte til el-lastbiler

    15.09.2025

  • Østjyllands største solcellepark er blevet sat i gang – kapaciteten er 132.000 MWh om året

    01.09.2025

  • Danmarks grønne indenrigsruter skal flyve på strøm – og de nye fly vises frem i Roskilde

    20.08.2025

  • Tysk støttepolitik til varmepumper har givet en markant stigning i salget

    13.08.2025

  • Kun en lille håndfuld kommuner ligger på den gode side af regeringens solcelleplan

    11.08.2025

  • Strøm fra Danmarks største havvindmøllepark er så småt ved at kunne komme i land

    25.06.2025

  • Fremtiden byder på bygninger pakket ind i energiproducerende tekstiler

    16.06.2025

  • Trods flere kørte kilometer er transportens CO2-udledning faldet – årsagen er øget elektrificering

    06.06.2025

  • Det går den rigtige vej – vores forbrugsbaserede klimaaftryk er faldet

    26.05.2025

  • EA-Hub platformen giver adgang til en række klagenævnsafgørelser

    02.05.2025

  • Eksplosion i priserne for opsætning af grøn energi på land har sat udviklingen i stå

    30.04.2025

  • Tysk elektrolyseanlæg skriver historie – er integreret i kemisk produktionsmiljø

    02.04.2025

  • Dansk opfindelse kan markant skrue ned for CO2-udledningen fra ammoniak-produktion

    01.04.2025

  • Brugte reservedele til bilreperation er godt for både klima og pengepung

    31.03.2025

  • CCS-pulje er populær – styrelse skal i gang med at skære ansøgerfeltet ned

    27.03.2025

Alle nyheder ›

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik