Danskerne har helt tjek på, at der er kommet pant på juice og saft – og de husker at pante det, viser nye tal fra Dansk Retursystem, som i årsberetningen for 2020 for første gang kan løfte sløret for, hvordan det går med de nyeste medlemmer i pant-familien, juice-, saft-, smoothie- og most-produkter, der kom ind i 2019
Og det går flyvende: Ved udgangen af 2020 var returprocenten på de saftige drikke helt oppe på 91 procent efter at være steget løbende i løbet af året.
Det svarer til 57 millioner flasker –om året.
Det overgår vores målsætning på 89 procent for juice- og saftkategorien – og vi syntes selv, det var et lige lovligt ambitiøst mål, da vi satte det, siger markedsdirektør Marlene Holmgaard Fris.
Til sammenligning er den gennemsnitlige returprocent for alle produkter i 2020 på 92 procent. Der er altså ikke langt igen, før returprocenten på juice- og saftflaskerne er lige så højt oppe som de gode gamle cola- og ølflasker, vi har været vant til pænt at pante, siden Ruder Konge var knægt.
For at gøre forbrugerne opmærksom på, at der er kommet pant på juice og saft, lancerede Dansk Retursystem nemlig kampagnen ”Plastik er fantastisk” i 2019 med Linse i hovedrollen.
Og hendes budskab om at ’plastik er fantastisk’ gik så klart igennem, at hver dansker i sommeren 2019 oplevede kampagnen mindst seks gange. Den omfattende medieomtale og opbakningen fra Linse betød, at mange fik øjnene op for, hvor vigtigt pant er for miljøet, og hvordan ens egne handlinger har betydning– og at man ikke mindst skulle huske, at der var kommet pant på emballage fra saft og juice.
Linse og Dansk Retursystem har mere til fælles end man skulle tro – blandt andet at vi går rigtig meget op i miljøet og gerne vil gøre en indsats for, at danskerne skal forstå, at det i den grad er det hele værd at gå ned med sine dåser og flasker. Også dem af plast. Og Linses indsats fik virkelig danskerne til at bide mærke i budskabet – hun har haft en stor betydning for at vi er lykkedes med dette, siger markedsdirektør Marlene Holmgaard Fris.
Kilde: Dansk Retursystem