
Selvom der stadig kun kører cirka 70.000 elbiler rundt på de danske veje, er forventningen, at der kommer markant flere, og dermed vil lægge pres på den energimæssige intrastruktur.
Den udfordring skal løses med stigende intelligens, mener man hos Schneider Electric. Og det handler ikke bare om at få smækket flere ladestandere op i det offentlige rum, for langt det meste opladning, vil ske hjemme eller på arbejdspladsen.
Ifølge Schneider Electric vil 95 procent af opladningerne af de mange elbiler foregå ved kommercielle, industrielle bygninger, private boliger og beboelsesejendomme, og elbiler vil tegne sig for op til 40 procent af boligernes elforbrug. Kun 5 procent vil lade op, når de er på farten.
Efterhånden som elbiler vinder større indpas på bilmarkedet, vil vores bygninger få en tilsvarende betydende funktion. For når elbiler bliver den dominerende transportform herhjemme, kører vi ikke længere en omvej for at lade op. Vi oplader der, hvor vi nu befinder os: I hjemmet, på kontoret, indkøbscenteret, butikker, restauranter og i parkeringshuse. Og skal bygningernes elinstallationer klare presset, kræver det, at vi enten tilfører flere ampere, og det er dyrt, eller udnytter vores strøm mere intelligent, siger Michael Olsen, eMobility Business Development Manager, Danmark, Schneider Electric.
Virksomhedens eget svar på den udfordring hedder EcoStruxure EV Charging Expert, der sikrer en smart og energioptimerende løsning.
Systemet omfordeler belastningerne og fjerner behovet for at opgradere en transformer eller elektriske enheder i bygningen. Systemet fordeler således strømmen optimalt mellem bygning og ladestandere, hvilket betyder, at man undgår kritiske strømafbrydelser, og garanteres 99 procent oppetid. Systemet er samtidigt fremtidssikret, da det er let at udvide og koble flere ladestandere på, efterhånden som elbilparken vokser.
Det rækker helt fra ladestanderen til hjemmet, EVlink Home der er nem at installere i fx sommerhuset og hjemmet, til totalløsninger til større bygninger, såsom kommercielle bygninger, parkeringshuse og beboelsesejendomme, hvor EVlink AC Pro-laderen kan kombineres med det load management systemet.
Kilde: Schneider Electric