
Tøj er blandt de store miljøudfordringer, men danskerne er generelt villige til at vælge miljøvenligt. En undersøgelse som Ipsos har gennemført for Svanemærket, der nordiske miljømærke, viser dog, at mange forbrugere har svært ved at gennemskue, hvad der er reelt grønt, og hvad der er greenwashing.
Det skal nye regler fra EU gerne gøre lettere, og hos Svanemærket er man glade for de nye tiltag.
– Det er meget positivt, at der nu kommer nye EU-regler omkring markedsføring med grønne anprisninger. Det skal gerne være med til at sætte en stopper for greenwashing og beskytte forbrugerne mod vildledning. For det skal naturligvis ikke være et fuldtidsarbejde for forbrugerne at træffe mere miljøvenlige valg. Samtidig er det vigtigt, at branchen tager forbrugernes udfordring alvorligt og bruger de redskaber, der allerede findes, siger Rina Ronja Kari, chef for marketing og kommunikation hos Svanemærket.
Og en af de muligheder er netop at se sig om efter Svanemærket. Svanemærket ser nemlig på alle relevante miljøproblemer i hele tøjets livscyklus og er dermed med til at fremme cirkulær økonomi, begrænse klimabelastningen, undgå uønsket kemi og spare på ressourcerne.
På den måde er det en certificering fra en uvildig tredjepart, som både forbrugere, producenter og tøjbrands kan bruge til at sikre mere miljøvenligt tøj.
– Næsten hver tredje dansker ønsker at vælge svanemærket tøj, hvis det er tilgængeligt – og ud af de danskere, der interesserer sig for tøj, er tallet helt oppe på hver anden. Efterspørgslen er der altså, og nu skal vi have udvalget til at følge med, så flere også kan bruge Svanemærket som en guide, når de køber tøj, ligesom de ser efter det i supermarkedet, siger Rina Ronja Kari
Kilde: Miljømærkning Danmark