
Alt for meget elektronik ryger ud, selvom utroligt meget af det kunne genbruges. Det mener både Blue City og GreenMind. Begge selskaber er specialiseret i køb, salg og reparation af genanvendt elektronik.
Nu bliver de to virksomheder til én, idet Blue City har opkøbt GreenMind, men lidt usædvanligt for den slags virksomhedshandler, videreføres det nye selvskab under det opkøbte navn, altså GreenMind.
Det skyldes netop navnet, som på bedste vis illustrerer selskabernes ønske om bæredygtige løsninger og cirkulær økonomi som respons til klimaudfordringen. GreenMinds hidtidige ejere, Jakob Højland og Brian Funch samt andre nøglemedarbejder fortsætter i ledende roller i den nye organisation.
Vi er stolte af – og glade for den indgåede aftale, som samler os i fælles stærk enhed. GreenMind er den største uafhængige reparatør af forbrugerelektronik i Danmark, og den bedste måde at reducere klimabelastningen fra elektronik på, er ved at forlænge levetiden på din iPhone, tablet eller PC – så matchet er perfekt. Med opkøbet har vi skabt fundamentet, der skal til for at opfylde vores store ambitioner om et mere bæredygtigt samfund, og samtidigt er dette også et vigtigt skridt på vej mod at nå vores vækstmål, siger Mikkel Fruergaard, CEO i Blue City.
Og potentialet er der ingen tvivl om. I dag smides årligt mere end 40 mio. tons elektronisk affald ud på verdensplan – eller hvad der svarer til 800 bærbare i sekundet. Kun 15 procent af alle smartphones genanvendes og seneste tal fra Tænk viser at hele 24 procent af alle gamle iPads blot hensygner i folks skuffer. Telia Danmark forventer dertil at op mod 40 procent af alle solgte smartphones er genanvendte. Så der er kæmpe potentiale for at fortsætte udviklingen og gøre en forskel.
I det nye selskab har vi besluttet os for at plante og vedligeholde mindst 1 million træer i Danmark indenfor de næste 5 år. Disse træer vil blive plantet som en permanent skov så vores kunder kan besøge området, og præcis vide hvilken fantastisk biodiversitet og naturoplevelse som de har været med til at skabe. For at rydde op efter os selv, og for at fejre sammenlægningen af de 2 selskaber, starter vi med at plante et træ for hver telefon, computer og tablet vi har solgt siden selskaberne blev grundlagt, det modsvarer ca. 300.000 træer. Efterfølgende vil vi så plante et træ for hver enhed vi sælger fremadrettet – og vi vil selvfølgelig give kunderne mulighed for at plante med, siger Mikkel Fruergaard.
Kilde: Blue City