Svenske Systembolaget har fået foretaget en undersøgelse af, hvilke vinemballager, der er bedst og værst ud fra et klimamæssigt synspunkt.
Undersøgelsen, der er foretaget af Kantar Public, viser, at både PET-flasker, metaldåser og papirbaseret vinemballage er væsentligt bedre for klimaet end glasvinflasker.
I dag står emballagen for hele en fjerdedel af Systembolagets samlede klimabelastning og er den største enkeltstående del af virksomhedens klimaaftryk. Systembolaget øger konstant andelen af bæredygtige produkter og emballage i sortimentet. Det sker sammen med leverandører og producenter over hele verden. Men kunderne kan også gøre en stor forskel.
Hvis efterspørgslen efter klimasmart emballage stiger, vil flere og flere leverandører turde skifte. For at opnå dette skal vi både øge viden om, hvad der er klimasmart, og om kvaliteten af de forskellige emballager. Smagen af drikken er den samme uanset emballage, hvilket mange ikke tror. Vi i Systembolaget arbejder derfor med at øge viden som en del af vores bæredygtighedsarbejde, siger Sara Norell, direktør for Sortiment, Indkøb & Forsyning hos Systembolaget.
Undersøgelsen viser også, at en fjerdedel af Systembolagets kunder vælger vinflasker i glas, når de skal servere vin til et middagsselskab, fordi klimasmarte emballager lavet af andre materialer føles billige og ikke festlige.
Gamle overbevisninger skal udfordres. Vi gjorde den tur med skruelåget. Og for godt ti år siden havde ‘økologisk’ et mærke for ikke at holde god nok kvalitet. I dag er 25 procent af al vin, der sælges på Systembolaget, økologisk. I vores guide ‘klimabevidsthed og etikette’ giver vi blandt andet tips til, hvordan vi alle kan bryde vores vaner, understreger Sara Norell.