Hidtil har det været svært beregne klimaaftrykket for reklamer, men nu er der hjælp på vej. Brancheforeningen Carbon Footprint Initiative har lagt sidste hånd på en betaversion af en beregner, der skal bruges til at måle CO2-aftrykket fra reklamer i Danmark.
Ifølge Marianne Bugge Zederkof, der er formand for Carbon Footprint Initiative, markerer lanceringen en milepæl i forhold til at skabe åbenhed om reklamers klimaaftryk i den danske mediebranche.
– På tværs af sektorer og brancher skal man tage et ansvar for den bæredygtige omstilling og bidrage til at bremse klimaforandringer. Derfor er jeg glad for, at vi som branche er gået sammen om Carbon Footprint Initiative, der skal bidrage til en entydig og troværdig måde at opgøre klimaaftrykket for reklamer, og jeg er stolt af, at vi i dag kan præsentere resultatet af mange måneders hårdt arbejde. Det er en milepæl i forhold til, at medier, annoncører og bureauer i nærmeste fremtid skal kunne arbejde effektivt og målrettet med at nedbringe klimaaftrykket, siger Marianne Bugge Zederkof.
I første omgang er det dog som sagt en betaversion, som er klar, og det vil derfor gå et stykke tid, for medlemmerne af Carbon Footprint Initiative får adgang til en fiks og færdig beregner.
– Det er en kompleks opgave at beregne reklamers klimaaftryk, da mange forskellige aktører er involveret – lige fra annoncøren, der igangsætter en kampagne til forbrugeren, der bliver eksponeret for den. Derfor markerer lanceringen af den første betaversion også, at vi endnu ikke er endeligt i mål. Men vi er godt på vej, og vi arbejder ufortrødent videre mod at etablere et troværdigt og gennemsigtigt grundlag, som gør annoncørerne i stand til at inddrage klimapåvirkningen i valget af mediestrategi, lyder det fra Marianne Bugge Zederkof.
Medlemmer af Carbon Footprint Initiative får med lanceringen adgang til betaversionen af såvel data og beregner som den bagvedliggende metoderapport. Metodegrundlaget er udviklet sammen med repræsentanter fra både medier og mediebureauer med udgangspunkt i internationale standarder.
Derudover er Carbon Footprint Initiatives metode udviklet i en løbende dialog med IAB Europe, Ad Net Zero og andre internationale organisationer om at udvikle og forfine metodegrundlaget.
Kilde: CFI