
Hotelkæden Scandic installerer madspildsværktøjet ’ioLiving’ på samtlige 30 hoteller. Med massive mængder data, præcise og systematiske målinger skal den nye teknologi bidrage med ny viden og optimere hotelkædens arbejde med madspild.
Investeringen er et led i Scandic-koncernens mål om at reducere mængden af madspild med 25 % i 2025 målt i forhold til 2019.
Teknologien måler automatisk og præcist hotellernes samlede madspild op mod antallet af gæster og beregner værdien og CO2-aftryk. En løsning, der gør det muligt at måle og indsamle data og ny viden på tværs af hotellerne.
– En af de unikke ting ved ioLiving er, at vi kan måle og benchmarke på tværs af alle hoteller i real time. Det giver en enorm mængde data, der kan gøre os klogere på madvaner, og gør os i stand til at finde best practices til at reducere madspild, som vi kan rulle ud på samtlige af vores hoteller, siger Karsten Felvang Nielsen, F&B direktør hos Scandic.
Scandic er den første virksomhed i Danmark, der lancerer madspildsværktøjet. Teknologi afløser en mere tidskrævende dataindsamling, hvor hotellerne manuelt har indsamlet data og sammenlignet processer. Det nye system vil generere ny viden, optimere brugen af råvarer og frigive tid til, at køkkenerne kan arbejde kreativt med at mindske madspild.
– Vi er de første i Danmark med denne madspildsteknologi, og jeg er spændt på at se, hvordan de nye målinger og systemer kan hjælpe os videre på rejsen mod mindre madspild. I stedet for, at vi manuelt indfører og sammenligner metoder og tal på tværs af køkkener, får vi nu ét samlet system. Målingerne bliver meget mere præcise og systematiske – helt ned til grammet for den enkelte produktkategori, fortæller Karsten Felvang Nielsen.
Allerede til maj 2023 er Scandic klar med de første målinger og indsigter fra det nyinstallerede værktøj.
Kilde: Scandic