
Elbilen har dårligt for alvor haft sit indtog blandt håndværkerne i form af eldrevne varebiler, før Opel lancerer en lidt anden type el-bil – nemlig en på brint.
Brintbiler er grundlæggende også elbiler, men her kommer elektriciteten ikke fra et batteri, men fra et eget lille kræftværk i form af en brændselscelle.
I tilfældet med Opel Vivaro-e Hydrogen, er den grundlæggende baseret på den eksisterende batteri-elektriske Opel Vivaro-e. I brint-versionen er hele brændselscellesystemet blevet integreret med den eksisterende elmotor placeret under motorhjælmen.
Her ud over er batterierne blevet udskiftet med tre 700 bar hydrogentanke (brinttanke). Derfor er det nemt at producere og installere brændselscellesystemet på basis af Vivaro-e uden at influere på bilens lastrum eller karosseri.
Rækkevidden er på mere end 400 kilometer (WLTP[1]) og bilen vil blive tilbudt i længderne 4,95 og 5,30 meter.
Der er ikke tale om en ren brint-bil. Der er mere en slags plug-in, for der er stadig batterier i bilen. Det er bare kun på små 11 kWh, og er primært en støtte under accelerationer og en lille ekstra rækkevidde på cirka 50 km.
Brændseelscellen er på 45 kW og rummer kræfter nok til motorvejskørsel over længere strækninger.
Der er således mange fordele med en brintbil. Ulempen er naturligvis de begrænsede antal optankningssteder, men her man nok ude i en slags hønen-og-ægget effekt.
Vivaro-e Hydrogen støder til Vivaro-e og Combo-e i rækken af Opels elektriske varebilsprogram, der, når den nye Movano-e introduceres (også i år), vil være fuldt elektrificeret.