Hidtil har kommuner kunne løbe ind i bøvlede og bureaukratiske regler, hvis de ville opsætte solcelleanlæg, og det har i al for stor udstrækning betydet, at kommunale bygninger ikke i tilstrækkelig omfang har være med på den grøn omstilling.
Den nye aftale, der er indgået stort set alle Folketingets partier, ensrettes vilkårene fremadrettet for kommuner, regioner og staten bl.a. gennem lovforslag, der fremsættes i februar 2021, og en særtaftale sikrer, at de kommuner, der allerede har investeret i solcelleanlæg ikke kommer i klemme.
Aftalen sikrer også klarhed om de fremtidige vilkår. Som led i at få ensrettet vilkårene fremadrettet for kommuner, regioner og staten og for at leve op til EU-direktivet om vedvarende energi vil regeringen desuden fremsætte lovforslag om at stille krav om selskabsudskillelse af solcelleanlæg i regionerne. Reglerne for regionerne skal svare til dem, der i dag gælder for kommunerne. Derudover vil der blive udviklet en model for at foretage en intern modregning for den sparede elafgift på statslige solcelleanlæg.
Udbygningen af grøn energi er helt afgørende for vores klimaambitioner – også når det kommer til solceller i kommunalt regi. Derfor er jeg glad for, at vi i samarbejde med et bredt flertal i Folketinget har indgået en aftale, som sikrer klarhed om reglerne for solcelleanlæg. Med aftalen skaber vi de rigtige rammer for en fremadrettet holdbar solcelleudbygning, og med særordningen skaber vi ro for de kommuner, der har investeret i den grønne omstilling med etablering af kommunale solcelleanlæg, siger klimaminister Dan Jørgensen.
Oprettelsen af en særordning for eksisterende kommunale solcelleanlæg vil blive udmøntet i en bekendtgørelsesændring, som forventes sendt i høring i foråret 2021. Kravet om selskabsudskillelse af regional elforsyningsvirksomhed, som gælder fremadrettet for kommende, nye regionale anlæg, vil blive fremsat som lovforslag i Folketinget i februar 2021 og forventes at træde i kraft senest 30. juni 2021.
Kilde: Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet