Elbiler har et blindt punkt på det grønne image. Den energikrævende fremstilling af batterierne, der ydermere også indeholder sjældne metaller.
Ingen forventer dog, at de udslidte batterier bare smides på møddingen, og nu er VW klar med deres første fabrik til genanvendelse af batterierne.
Det kan både være genbrug af selve batteriet i fx mobile strømlagringssystemer som eksempelvis den fleksible hurtigladestation eller den mobile opladningsrobot eller genanvendelse af de metaller og andre dele, som et batteri består af.
Målet er genanvendelsesrate på 90 procent af litium, nikkel, mangan og kobolt i et lukket system sammen med aluminium, kobber og plast.
Pilot-fabrikken i Salzgitter er sat i gang og kan forarbejde op til 3.600 batterier årligt i opstartsfasen. Og det skulle være nok. Fabrikken forventer ikke at blive oversvømmet af batterier før tidligst om 7-8 år, og til den tid skulle kapaciteten gerne være sat væsentligt op.
Fabriksprocessen kræver ikke en energiintensiv smeltning i en højovn. De brugte batterisystemer leveres afladet og adskilt. De individuelle dele nedbrydes i partikler i en kværn og tørres derefter. Ud over aluminium, kobber og plastik giver processen også et værdifuldt sort pulver, der indeholder vigtige råmaterialer til batterier så som litium, nikkel, mangan og kobolt samt grafit.
Adskillelsen og forarbejdningen af de enkelte stoffer ved hydrometallurgiske processer – vand og kemiske midler – udføres efterfølgende af specialiserede samarbejdspartnere.
Som en konsekvens kan væsentlige komponenter i gamle battericeller bruges til at producere nyt katodemateriale.
Kilde: VW