Elbiler er en vigtig brik i forsøget på at nå de efterhånden velkendte 70 procents reduktion. Men det kræver virkelig mange af de firhjulede på gaden, og derfor kan organisationen TEKNIQ Arbejdsgiverne, Danmarks tredjestørste arbejdsgiverforening, der repræsenterer cirka 4.100 virksomheder indenfor el, vvs og metal, ikke forstå, at aftalen mellem Kommunernes Landsforening (KL) og regeringen er så relativ vag på et så vigtigt punkt som opladere.
I aftalen står nemlig, at kommunerne kan udarbejde planer for egnede områder til formålet. Ikke skal.
I bund og grund har afsnittet om ladestandere i budgetaftalen mest karaktér af en hensigtserklæring. Vi havde håbet, at man fra regeringens side både ville forpligte og være med til at finansiere kommunernes arbejde med at få sammensat en konkret plan for opsætningen af flere offentligt tilgængelige ladestandere, siger Simon O. Rasmussen, underdirektør hos TEKNIQ Arbejdsgiverne.
Man skal nemlig ikke bare tro, at elbilerne, som lige nu nyder stor succes hos bilkøberne, nødvendigvis bibeholder den interesse.
Vi ved fra tidligere befolkningsundersøgelser, at muligheden for at lade bilen op betyder næsten lige så meget for bilejernes elektriske købelyst som prisen på elbilen, siger Simon O. Rasmussen.
Og tror man ikke, at det kan have reel betydning, kan man kaste et blik på visse områder i Californien. Her begynder elbilsejere at skifte tilbage til de fossile varianter, netop med en begrundelse om, at lade-mulighederne enten var for dårligt udbyggede eller i en for ringe kvalitet.
Også på en andet punkt mener organisationen, at aftalen ikke er så fast i kødet, som den burde være
Af aftalen fremgår det nemlig, at regeringen og KL er enige om at drøfte kommunernes omstilling af køretøjsflåden til nulemissionsbiler.
Igen kan vi kun opfordre til, at politikerne bliver langt mere offensive og konkrete, hvis vi skal nå målet om mange tusinde flere elbiler på gaderne de kommende år, understreger Simon O. Rasmussen.
Kilde: TEKNIQ Arbejdsgiverne