Mange virksomheder har kæmpet med at finde løsninger, der kunne erstatte plastsugerøret, der i dag er blevet forbudt. Men at der ligefrem skulle komme en kampagne for at få sugerøret genindført havde de færreste nok forventet.
Det er ikke desto mindre det, som drikkevareproducenten Capri-Sun har gang i. De vil forsøge at samle én million underskrifter, så de kan gå videre EU-Kommissionen.
Baggrunden for kampagnen ligger i det specielle emballage, som Capri-Sun benytter. Det var tidligere en plastvariant, som var fremstillet af flere forskellige plasttyper, og derfor ikke kunne genanvendes. Det har de ændret på, så det nu er én plasttype.
Til gengæld har de måttet skifte plastsugerøret ud med et af papir. Så frem for, at forbrugerne kunne smide den samlede emballage/sugerør-løsning til genanvendelse, skal de nu huske at skulle sugerør fra plastemballagen.
Og det er ikke optimalt, mener man.
Kilde: Capri-Sun/Packnews