Salget af fødevarer, der plantebaseret går som varmt brød hos Irma. Ikke siden økologien for alvor fik sit gennembrud, er en varegruppe vokset på samme måde.
På ét år er salget steget med 30 procent, og butikskæden forventer yderligere vækst på 50 procent i år.
For blot få år siden var det ikke mange, der troede, at det plantebaserede køkken ville fylde noget i supermarkederne. Men nu kører toget, og tempoet kommer kun til at øges de kommende år, siger konst. kædedirektør Rikke Wolff, Irma.
Salget er nu så stort, at Irma har oprettet en særlig varegruppe, man kalder KlimaMad. Kæden har indgået samarbejde med den økologiske producent, Hanegal, der har gentænkt en række klassiske retter, i en grøn udgave. Serien hedder Jordnær og er plantebaserede økologiske retter lavet af råvarer, der er i sæson og dyrket lokalt.
I den kommende tid vil udvalget vokse. Sammen med kundernes stigende interesse for det plantebaserede køkken og stadig flere nye kvalitetsprodukter, vil salget stige på samme måde, som vi tidligere har oplevet det med økologien, siger konceptchef Anette Christensen.
Interessen for plantebaserede varer er størst på Irmas hjemmebane, København, og kæden har en andel på disse varer, der er tre gange så højt som landsgennemsnittet.