
Når man nyder en nylanceret proteinbar fra et samarbejde mellem Nick’s og Motatos, spiser man, sådan groft fortalt, rester. 40 % af produktet består nemlig af biprodukter fra anden fødevareproduktion, som tidligere blev smidt ud.
I stedet forener baren, der består af peanut og karamel, to af de mest populære produkter fra Nick´s, og de indgår i Motatos Saved-linje.
Det er et sortiment, som består af fødevarer, hvor råvarerne ellers ville være gået til spilde. Der er tale om det første samarbejde mellem de to brands.
– Proteinbaren er en hybrid mellem vores to bedst sælgende barer; peanut og karamel. Ved at udnytte alle de rester, der normalt ville være blevet smidt ud, var vi i stand til at skabe en ny lækker peanut- og karamelbar. Hele processen har virkelig fået os til at gentænke vores produktionsproces, og vi håber, at den vil inspirere andre virksomheder til at gøre det samme, siger Hanna Granebring, innovationsdirektør hos Nick’s.
For madspildssupermarkedet Motatos giver samarbejdet med Nick’s mulighed for at føje endnu et bæredygtigt og velsmagende produkt til Saved-linjen.
– Vi er utrolig stolte og glade for samarbejdet med Nick’s og for at kunne tilføje den lækre bar til produktlinjen. Cirka 83 procent af klimaaftrykket fra madvarer stammer fra produktionen, mens transport i gennemsnit kun står for under 10 procent af klimaaftrykket. Et af de bedste redskaber til at reducere fødevarers belastning af miljøet er derfor at gøre brug af og recirkulere madvarer, som allerede er produceret. Det er netop, hvad samarbejdet med Nick’s giver os mulighed for at gøre, noget vi håber vil inspirere andre til at tænke mere kreativt, når det gælder at bremse produktionsspild, siger Kasper Stærk, chef for Motatos’ globale Private Label forretning.
Kilde: Motatos