
Lige over halvdelen af københavnerne mener i en ny undersøgelse, at man bør forbyde reklame for olie, kul og gas.
Det er analysebureauet Otoo, der på vegne af Den Grønne Ungdomsbevægelse, står bag analysen.
Baggrunden for overhovedet at skulle fjerne reklamer for den slags, bunder i en rapport udarbejdet af Den Grønne Ungdomsbevægelse, Greenpeace og Mellemfolkeligt Samvirke i 2022, hvor man estimerer, at reklamer for flyrejser og biler alene medfører en merudledning i Danmark svarende til mindst Bornholms samlede udledninger.
Meningsmålingen blandt Københavnerne fra Otoo viser, at 51 % erklærer sig enige i, at reklamer for olie, kul og gas skal forbydes, fordi de er skadelige for vores sundhed og planetens klima, mens kun 19 % erklærer sig uenige. 43 % af københavnerne erklærer sig samtidig enige i, at kommunen skal arbejde for at begrænse reklamer for de mest klimabelastende produkter, mens kun 29 % er uenige.
– Målingen sender et klart signal, om at tiden er inde til at sætte en stopper for de mest klimaskadelige reklamer for fossile biler, brændstoffer og flyrejser. Disse reklamer fastholder et ubæredygtigt forbrug, og skaber en falsk forestilling om, at vi kan opnå vores klimamål uden at begrænse vores forbruget af de produkter. Det skriger til himlen, at det ikke går hånd i hånd med Københavns klimaambitioner, mener Bente Andersen, aktivist i Den Grønne Ungdomsbevægelse.
Mens Den Grønne Ungdomsbevægelse vil have et stop for reklamer for benzin, biler og flyrejser, er det ikke noget, som Københavns Kommune umiddelbart kan forbyde. Hvad kommunen derimod kan gøre er at stille krav til indholdet af reklamer på fx reklamestandere og busser.
Kilde: Den Grønne Ungdomsbevægelse