I gamle dage hed det sig, at rigtige mænd ikke læste manualer. Nu er det ikke bare mændene, men sådan mere generelt, at vi ikke magter manualen – hvis den er på papir, altså.
Halvdelen af os gider ikke engang at åbne brugermanualen til nyindkøbte produkter, og de fleste af os får ikke vores behov dækket, når vi forsøger at udbedre et problem.
Det fandt Layerise ud af i en global undersøgelse, og udviklede derfor en digital assistent, som producenter fra hele verden vil have fingrene i. Nu har virksomheden fået 22 mio. kr. i investering til at sætte fart på væksten.
Layerise er en digital assistent til fysiske produkter, der på den ene side kan guide forbrugere af produkter mere visuelt og interaktivt, men lige så vigtigt også giver producenterne af fysiske produkter viden om slutbrugernes behov på et langt højere niveau end tidligere.
Og det er noget producenter verden over i dén grad har sukket efter, for det kan svært at få al information via en forhandler, der måske primært er fokuseret på at sælge produktet.
Det betyder, at Layerise’s digitale assistent allerede nu findes til så forskellige produkter som elcykler, tøj, brændeovne, køkkenudstyr, persienner, parasoller og mange hårde hvidevarer.
Layerise har haft en usædvanligt flyvende start i forhold til danske standarder. Den kun to år unge virksomhed rejste i september 2020 otte millioner kroner og fik prominente navne med som investorer og i bestyrelsen.
Blandt andet Ulrik Bo Larsen, der er medstifter af Falcon.io, som blev solgt for lidt under 1 milliard kroner i 2019 – samt de to store europæiske venturekapitalfonde Headline (tidligere e.Ventures) og Heartcore Capital (tidligere Sunstone Capital).
Ved årsskiftet 2021 bestod Layerise af de to stiftere Ervin Draganovic og Emil Forsmann og havde derudover tre medarbejdere. Nu er de 12 og har planlagt at være 24 inden 2021 er omme.