Landets håndværkere får dagligt sendt mange varer rundt, og der sker i dag med diesel-lastbiler. Sådan skal det ikke være for fremtiden hos byggemarkedskæden Stark.
Fremover hælder man i stedet HVO-diesel på tanken. HVO, eller Hydrotreated Vegetable Oil, er fremstillet af fx brugt madolie eller affald fra slagterier. Olien bliver udsat for en brintbehandling, så den ender med at have samme egenskaber som diesel, men samlet set udlede mindre CO2.
Bilen lyder og kører som en diesel. Sådan bliver det ikke med en kommende bil med en 20 tonsmeter kran. Her er tale om en ellastbil.
Stark arbejder hele tiden på at gøre byggeriet mere bæredygtigt. Her er det oplagt at gøre transporten af tonstunge byggematerialer mere miljøvenlig. Samtidig kan vi imødekomme stigende miljøkrav fra bygherrer som f.eks. Københavns Kommune, der vil gøre deres byggepladser emissionsfrie. På den måde hjælper vi også vores kunder med at leve op til kravene, og det kan blive en klar fordel for håndværkerne, når de skal vinde udbud, siger logistikdirektør i STARK Jan Breinholt.
Mens elektriske personbiler vinder hastigt frem, er der stadig langt mellem de elektriske lastbiler. Og kravet om, at lastbilen skal have en stor kran, der er nødvendig for at læsse materialer af på byggepladser, har vist sig at være en udfordring.
Der findes meget få elektriske lastbiler med kran, bl.a. fordi en stor kran vejer meget og bruger ekstra strøm. Vores bliver faktisk den første af sin slags i Danmark, når den er færdigbygget og klar til at køre på den anden side af sommerferien, forklarer Brian Patzlaff, logistikchef og ansvarlig for Starks flåde på flere end 200 lastbiler.
En elektrisk lastbil er cirka tre gange så dyr som en diesel-lastbil og kører omkring 200 km på en opladning. Derfor er elektriske lastbiler bedst egnet til nærdistribution i byerne.
I en by som København giver elektriske lastbiler rigtig god mening. Her kan vi levere byggematerialer over hele byen uden emissioner og støj. Det er en udvikling, som Stark gerne vil være pionerer for, fordi det er endnu et skridt på vej mod mere bæredygtigt byggeri, siger logistikdirektør Jan Breinholt.