Motatos, et online-supermarker, hvor varerne er overskudsprodukter, er gået ind på sit sjette europæiske marked.
Det er Østrig, hvor borgene nu kan købe overskudsvarer fra mad- og dagligvaresektoren i landet.
Baggrunden for lanceringen er blandt andet en åben position i salget af fødevarer på nettet, hvor Østrig ikke ligger på samme niveau som det er tilfældet på Motatos’ andre markeder, og især halter bagud på levering i mindre byområder.
For Motatos giver det mulighed for at være med til at udbygge og forme markedet, og samtidig kan man tilbyde østrigerne en platform, hvor de aktivt kan modgå madspild og samtidig spare penge.
I forvejen er madspildskoncept tilgængeligt i Danmark, Sverige, Finland, England og Tyskland, og forventningerne til Østrig knytter an til de erfaringer, man har gjort sig på de eksisterende markeder.
På lang sigt ses Østrig således, med et dagligvaremarked på 18 milliarder euro og en befolkning på lige under ni millioner, at have et potentiale på linje med Sverige.
På kortere sigt vil Østrig dog først og fremmest være en kærkommen tilføjelse til vækstmarkedet Tyskland, som man forventer fortsat vil være ikke kun det største, men også hurtigst voksende marked i de kommende år. Tyskland og Østrig forventes tilsammen at vokse omkring 50 procent i både 2023 og 2024.
Udover at åbne i Østrig, har virksomheden også fået ny bestyrelsesformand. Det er Kris Beyens, CFO for Wolt.
Kilde: Motatos