I løbet af de kommende år vil der blive kastet mia. af kroner i et storstilet projekt, der skal gøre Trekantområde for et hot spot for Power-to-X (PtX).
Det drejer sig om et helt nyt offentlig-privat samarbejde om storskala-produktion af grøn energi. Samarbejdet består af 7 kommuner og foreløbig 13 virksomheder og har fået navnet Triangle Energy Alliance.
Kort fortalt vil Triangle Energy Alliance skabe et stort Power-to-X økosystem, hvor grøn el og lokal CO2 skal bruges til produktion af grøn brint og andre grønne brændstoffer, som der bliver stor efterspørgsel på. Restprodukterne er ilt og grøn overskudsvarme, der også kan sælges.
En af de partnervirksomheder, der allerede nu investerer markant i Power-to-X teknologi i Trekantområdet er brintvirksomheden Everfuel, der bygger en brintfabrik i Fredericia.
Everfuel investerer markant i Fredericia med PtX projektet HySynergy i 3 faser. Første fase, 20 MW til 150 mio. kroner, er forventelig i drift midt 2022, mens anden fase, 300 MW, planlægges til at være i drift ultimo 2024. Her er budgettet forventeligt lidt under 2 mia. kroner. Tredje fase på 1 GW er fortsat på tegnebrættet, med en ambition om at være klar i 2030. Der er tale om en af de mest markante udbygninger af brintproduktion i Europa. Alene fase to vil kunne reducere den danske CO2-udledning svarende til næsten 5% af emissionen ved den danske landtransportsektor allerede i 2025, og på mellemlangt sigt kan den medføre en fortrængning af CO2, der svarer til 500.000 elbiler, siger CEO i Everfuel, Jacob Krogsgaard.
Det er den tidligere direktør for Vækstfonden gennem næsten 20 år, Christian Motzfeldt, der er blevet formand Triangle Energy Alliance.
Trekantområdet er et trafikalt knudepunkt i Danmark, hvor rigtig meget tung trafik kommer igennem hver dag. I Taulov er 22 af verdens 30 største logistikvirksomheder til stede, der alle er interesserede i at anvende flere grønne drivmidler. Vi er Danmarks førende produktionsområde med i alt 37.000 industriarbejdspladser, der også efterspørger mere grøn energi. Vi har et stort raffinaderi, der producerer omkring halvdelen af alle drivmidler til dansk transport. De har sat sig for at investere solidt i grøn omstilling af brændstoffer, så den kapacitet, der i dag bruges på forarbejdning af gas og olie fra Nordsøen, kan bruges på den grønne energi, siger han.
Han påpeger, at efterspørgslen efter grøn brint til den tyske stålindustri og kemiske industri kræver meget mere brint, end de selv kan producere i Tyskland.
Men det kan vi hjælpe dem med. Fra Trekantområdet vil vi kunne skabe en betydelig eksport af grøn brint til Tyskland, hvis man opgraderer det nuværende naturgasnet, der i dag løber fra Egtved til Hamburg, siger Christian Motzfeldt.
Kilde: Trekantomraade