852 nye ladepunkter skød der op i januar. Dermed var der ved udgangen af januar over 18.200 ladepunkter, hvilket er 84 procent flere end ved udgangen af januar 2023.
Så langt så godt, men tempoet skal faktisk yderligere, lyder det fra De Danske Bilimportører.
– Der er fart på elbilsalget i Danmark, og det kommer kun til at gå endnu stærkere de kommende år. Det kræver derfor også et markant højere tempo på udrulningen af ladestandere i Danmark, så alle elbilejere har adgang til opladning. Flere ladestandere vil også medføre, at flere bilejere hurtigere tør tage springet fra fossil bil til elbil, hvilket er til gavn for den grønne omstilling, siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.
Den netop indgåede politiske aftale, der giver kommunerne mulighed for at indføre nulemissionszoner, kommer til at stille markant større krav til ladeinfrastrukturen. Indførelsen af nulemissionszoner kommer nemlig til at sætte endnu mere strøm til elbilsalget:
– Selvom nulemissionszoner kun indføres i et begrænset omfang, vil det alligevel få afgørende betydning for udbredelsen af elbiler. Folk vil som udgangspunkt ikke eje en bil, der ikke kan køre i hele Danmark. Bilisterne vil ikke begrænses, og er følsomme overfor usikkerhed. Det understreger endnu engang behovet for en markant flere ladestandere i Danmark, siger Mads Rørvig.
Kilde: De Danske Bilimportører