
I 2023 har Air France-KLM øget brugen af bæredygtigt flybrændstof (SAF) til næsten det dobbelt i forhold til 2022. Dermed indtager flyselskabet førstepladsen over selskaber, der flyver med mest SAF i verden.
Selskabet har i 2023 anvendt 80.000 ton SAF. Flyselskabet arbejder ihærdigt på at sikre tilstrækkelige mængder SAF til 2024 og årene frem og har blandt andet investeret i flere SAF-producenter, senest DG Fuels. Allerede i dag aftager Air France-KLM tæt på 17 procent af verdens samlede produktion af SAF.
– Udbuddet af SAF er en global udfordring. Investeringerne i SAF-produktion skal øges betragteligt selv i Skandinavien for at komme i mål med omstillingen, siger ansvarlig for bæredygtighed i KLM i Nordeuropa, Maria Hagelberg, og fortsætter:
– SAF er den eneste tilgængelige og anvendelige løsning, vi har nu og i de kommende år til at understøtte den grønne omstilling af luftfarten. Derfor arbejder vi målrettet på at øge produktionen, ligesom vi investerer kraftigt i andre, fremtidige løsninger som fx elektriske fly.
Ved at købe store mængder SAF håber Air France-KLM at bidrage til, at produktionen øges i Europa og på verdensplan. Selskabets mål er at reducere CO2-udslippet per passagerkilometer med 30 procent inden 2030 sammenlignet med 2019 og vil i samme periode nå op på 10 procent SAF i tankene. Dette er væsentlig mere ambitiøst end EU’s ReFuelEU-direktiv, som er 6 procent.
Kilde: Air France-KLM