
Inden 2030 vil bilgiganten Stellantis udelukkende sælge eldrevne personbiler i Europa. Stellantis er måske ikke så kendt i den brede offentlighed, men er ikke desto mindre en af de store spillere. Koncernen dækker over en række velkendte mærker, bl.a. volumenmærker som Peugeot, Citroën og Opel, men har også de mere nicheprægede mærker som Jeep og Fiat under vingerne.
At de vil være elektriske om 6-7 år betyder ikke, at man har vendt ICE-motorerne ryggen. ICE er det mere og mere udbredte navn, der anvendes om biler med benzin og dieselmotorer, og er faktisk bare en forkortelse for selve motortypen; internal combustion engine.
Man har nemlig testet, hvordan en række motorvarianter er det med at køre på de såkaldte eFuels, der ikke kan fjerne udledningen, men dog reducere den ganske betragteligt.
For selvom koncernen kun vil sælge elbiler fra 2030, vil der kører en masse ICE-biler rundt, og der vil fortsat blive solgt ICE-biler op til datoen for den fulde elektrificering.
Idéen er helt åbenlyst at forsøge at sænke udledningen fra de ICE-biler, der vil køre på vejene længe efter 2030.
Stellantis tester og validerer i alt 28 motorvarianter, som er produceret fra 2014, og testen inkluderer både benzin- og dieselmotorer. Den omfattende valideringsprotokol inkluderer bl.a. test af udstødningsemissioner, start, motorkraft, pålidelighed, udholdenhed, oliefortynding, brændstoftank, brændstofledninger og filtre. Brugen af eFuel i de op til 28 millioner Stellantis-biler har potentiale til at reducere op til 400 millioner tons CO2-emissioner i Europa fra 2025 til 2050.
Kilde: K.W. Bruun & Co