Nu er det slut med at kalde nok så avancerede biler for selvkørende, hvis de ikke reelt er det. I hvert fald i Californien, skriver The independent
Her er en ny lov trådt i kraft, der forbyder at reklamere med, at biler er selvkørende. I dag er der nemlig langt til reelt selvkørende biler. I stedet kan man se de mange teknologier som mere eller mindre avancerede assistentsystemer.
Loven gælder alle bilmærker, men det er især én bilproducent, der er kendt for at tage munden for fuld, hvis man spørger de californiske lovgivere.
Det er amerikanske Tesla, der kalder beta-versionen af deres assistentsystem for Full Self-Driving (FSD). Og den går altså ikke, da bilen langt fra er selvkørende, mener man i den store amerikanske stat.
Der er i alt 6 niveauer, der beskriver en bils evne til at køre selv. Topniveauet hedder 5. I dag er de biler generelt nået til niveau 2 – eller måske en slags 2,5, selvom det officielt ikke findes. Enkelte tyske modeller er godkendt til niveau 3, men kun på motorvejen og kun op til en ganske moderat hastighed, der nærmer sig småhurtig køkørsel.